Въпреки ведрите прогнози за чистотата на въздуха, публикувани на сайта на Столична община, видимо (буквално) нещата не стоят така.

Фините прахови частици (ФПЧ) са над нормата, а засега не е известно какъв резултат са дали призивите на "Московска" 33 хората да слязат от автомобилите и да се качат на градския транспорт, да минат от твърдо гориво за битово отопление към екологично такова и да използват буферните паркинги - които в момента са безплатни.

Темата не е нова за намиращата се в котловина София, а е по-скоро дежа вю. Но и тази поредна зима от общината започнаха да обявяват мерки за справяне с проблема. Този път решиха да участват и депутатите от управляващата ГЕРБ. А от БАН успокояват: "два пъти е спаднало замърсяването на въздуха в София".

Ето какво се случва по темата към 10 декември:

Горенето на отпадъци - в НК

Очевидната липса чист въздух (а и видимост) принуди голямата управляваща партия ГЕРБ да обяви днес извънредно, че по обяд ще внесе изменения в Наказателния кодекс, свързани с нерегламентираното изгаряне на отпадъци. За такива изменения отдавна говореше новият-стар кмет Йорданка Фандъкова (ГЕРБ), като проектът бе залегнал и в предизборната й кампания. В интервю за Клуб Z тогава тя заяви, че отдавна е поискала от парламента мерки за инкриминирането на горенето на отпадъците, защото само административните такива не давали резултат. 

Както е известно, в редица столични квартали, по-бедното население използва всякакви средства, за да се отоплява, в т.ч. чрез горене на стари гуми. Общината бе организирала миналата зима кампания за събиране на старите гуми, която ще се пренесе и тази година.

Според РИОСВ София причини за превишението на средночасовите норми (за вчера, 9-и) за азотен диоксид в пункт София-Младост са "интензивния автомобилен транспорт, съчетано с неблагоприятни метеорологични условия. А причина за превишенията на средноденонощната норма за ФПЧ10 е "масово използване на твърдо гориво в битовия, обществения сектор и емисии от автомобилния транспорт, съчетано с неблагоприятни метеорологични условия".

"В последните дни има значителни превишения. Ясно е, че не трафикът е виновен за тях, а отоплението с твърдо битово гориво и горенето на отпадъците", признава и самата Фандъкова.

БАН: Хората са безсилни срещу природата

"От вчера вечерта два пъти е спаднало замърсяването на въздуха в София. Очакваме днес да започне процес на очистване. Надявам се утре, с помощта на вятъра и лек валеж следобед, да се поизчисти малко градът".

Това пък заяви пред БНР проф. Христомир Брънзов - директор на Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ) към БАН. И обяви, че сме безсилни пред природата.

"Разчитаме първо на природата – природата е тази, която се самоочиства. Тя създава този похлупак и тя е тази, която го вдига. Ние трябва да разберем, че природата е много по-силна от нас и да се адаптираме към нея, а не да се мъчим да се борим с нея."

За да се тръгне към търсене на решение на проблема с мръсния въздух, първо трябва да се знаят източниците, отбеляза проф. Брънзов и добави:

"Това, което винаги ще замърсява града, са неговите собствени източници на прах – строителството, триенето на гумите в асфалта, почвената ерозия. Колкото и да се мие градът, не може да бъде измит. Винаги ще има този източник на прах. Точно този прах, който стои в града, вдига се, сваля се – той има много сериозно влияние върху замърсяването на града. Разбира се, автомобилите и битовото горене също. Има още един източник – това е външният източник на прах за града."

Според него гражданските станции имат предимството, че дават пространствена представа за разпределянето на замърсяването в града, което може да помогне на властите. Той обаче не вярва на стойностите, които показват.

Стойностите - кой как ги чете

Четенето на различните по вид стойности също е стара тема. Общо взето някои твърдят, че се четат както дяволът Евангелието, но разликата се корени в местата и начините на измервания. Столичани вече свикнаха да се доверяват на гражданската платформа AirSofia.info, която предава информация в реално време от различни точки на града - на базата на измервателни уреди на самите граждани. Специалистите обаче отричат този метод като неточен - заради вида на самите уреди и местата, на които са поставени.

Столична община пък използва данните на Изпълнителната агенция по околната среда (ИАОС) към екоминистерството - и по-точно от националната система за контрол качеството на атмосферния въздух в реално време. Там обаче данните се осредняват за изминалото денонощие, което показва по-ведра картина от видимата навън през делия ден.

Станциите на ИАОС за София са разположени в кварталите "Надежда", "Хиподрума", "Младост", "Дружба" и "Павлово", както и на "Копитото". Данните за вчера (тези за днес ще бъдат публикувани утре) показват завишаване на ФПЧ10 навсякъде средно два пъти, с изключение на "Копитото" (което е резонно предвид факта, че местността се намира над града - във Витоша) и "Дружба". 

Пределно допустимата концентрация за фини прахови частици е 50 µg/m3 и в секцията "Екобюлетин" на Столична община е публикувана информация за вчерашното завишаване на нормите. А в прогнозната карта рискът от замърсяване на "Хиподрума" и "Надежда" за днес е определен като "умерен" - за останалите квартали като "нисък". Прогнозата за утре е "нисък" за всички измервани места. Но утре синоптиците съобщават за валежи.

Реакциите: Само обещания

Очаквано, днес реакции имаше от опонентите на ГЕРБ в Столичния общински съвет. Председателят на групата на БСП Калоян Паргов заяви, че приетите мерки не се прилагат. 

"Филтри за комините – чакайте ги догодина. Смяна на печките – до 2023 г. – тази зима нищо! Зелен и бял билет са химера", заяви той и припомни, че за сметка на това се предлага вдигане на данъка за цапащите коли.

Обвинения отправиха и от гражданската организация "Спаси София", чийто представител в СОС е Борис Бонев, като изброиха какво е било обещано, но е останало неизпълнено: "22 нови общински станции за измерване на въздуха във всеки район, но въвеждането им се отлага отново", "подмяна на 20 000 печки с пелети, но подадени са само 6 000 заявления", "контрол от КАТ на замърсяващи коли и такива без катализатори. С подарените газ-анализатори са глобени 0 шофьори", и др.

Оттам предлагат нови мерки за борба с мръсния въздух:

1) контрол с дронове върху това какво се гори в частните домове, което да даде основание за проверка и глоба;

2) съвместни денонощни екипи между Столичен инспекторат и Полицията за ефективен и строг контрол;

3) спиране от движение на всички коли без катализатори;

4) безплатен градски транспорт на втория ден от замърсяване над 100 микрограма/м3, вместо досегашните безкрайно завишени изисквания.