Над 1,5 млрд. лв. за пътища обеща да раздаде днес правителството на редовното заседание на Министерски съвет. Изпълнителната власт реши да похарчи доста пари от натрупания през годината излишък за най-различни дейности, сред които, освен за пътища, ще има и за нов правителствен самолет. 

Схемата, по която ще се строят останалите 90 км от магистрала "Хемус" е очаквана и вече многократно репетирана. Правителството обещава на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), че ще финансира участъка. Задължава МРРБ да сключи договор за изпълнение с държавната компания "Автомагистрали" - без обществена поръчка, позовавайки се на член 14 от Закона за обществените поръчки.

Причината е ясна - така държавата избягва обявяване на публичен търг за изпълнител на проекта. По закон тя няма право да използва подизпълнители при строителството. На практика обаче такива има - чрез сключване на рамкови договори и споразумения за доставки, наем на техника и т.н. Тези договори обаче не са публични.

"Автомагистрали" ще укрепва свлачища срещу 500 млн. лв. 

Днешното решение - веднага се отпуснат малко под 500 млн. лв. на МРРБ за предварителни плащания. Остатаналите до 1,3 млрд. лв., или близо 800 млн. лв., към момента е неясно откъде ще дойдат.

Причината - решението е записано като увеличаване размера на ангажиментите за разходи, които МРРБ може да поеме. Магистралата трябва да бъде готова до 2022 година, следователно правителството може да плаща на части до тогава. Как обаче ще се съберат тези 800 млн. лв. не е много ясно.

Два варианта. И двата - проблемни

Първо - от бюджетен излишък, както се случва с първия транш от тези 500 млн. лв. Обаче - ако разделим тези 800 млн. лв. на трите години до края на проекта, то излиза, че на година трябва да се отпускат по над 250 млн. лв. Пари, които не са записани в държавния бюджет за 2020 г. Откъде могат да дойдат - от бюджетен излишък.

Такъв обаче не се предвижда, а идеите на Владислав Горанов са сметките за 2020 да излязат балансирани. Ако приемем, че правителството ще финансира Хемус по този начин, то това е директно бламиране на обещанията на Министерството на финансите. 

Втори вариант: През тол таксите. Но това би означавало, че "Хемус" ще изяди повечето приходи от новата система и пари за други участъци от републиканската мрежа няма да има. 

Схемата "Автомагистрали" е стара традиция, която управляващите прилагат от няколко години. Така например - миналата година, по същото време, правителството предостави 1,3 млрд. лв. за строителството на 134 км в отсечката от Боаза до връзката с пътя Русе - Велико Търново. Пари, които потичат към подизпъли и никой не контролира. Само преди седмици пък бяха отпуснати нови 500 млн. лв. на автомагистрали за укрепване на свлачища. 

Иначе днешните пари се отпускат конкретно за изграждането на близо 90 км. от магистралата - участъкът от Велико Търново до с. Белокопитово. В момента в експлоатация са участъците от София до Боаза и от с. Белокопитово до Варна, с обща дължина от около 180 км. Неизградената част, започваща от п. в. „Боаза“ и завършваща при с. Белокопитово, ще свърже вече изградените участъци от двете страни на магистралата. 

С поетите като ангажимент от страна на правителството 1 380 000 000 лв. ще се изгражда отсечката от 222-ри до 310-ти км. 
Обособени са следните три участъка по нея:

-Участък 7 е 43,6 км. Той е след пресичането на път I-5 Русе - Велико Търново до км 265-ти км при пресичането с път II-51 Бяла - Търговище.

-Участък 8 - 33,5 км. Отсечката е след пресичането с път II-51 Бяла - Търговище и е до връзката с път II-49 Търговище - Разград.

-Участък 9 - 11,9 км. Този участък е от пресичането с път II-49 и до изграждащия се в момента участък Белокопитово - Буховци, при пресичането на път I-4 с път III-5102).

300 млн. лв. - и за АПИ 

280 млн. лв. се раздадоха и на Агенция "Пътна инфраструктура"

Министерският съвет отпусна и 279 968 812 лв. по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, респективно на Агенция „Пътна инфраструктура“, с които до края на годината ще бъдат разплатени строително-ремонтни дейности по републиканската пътна мрежа.

От тях - 27 млн. лв. отиват за вече изградения участък от Ябланица до Боаза, както и за модернизацията на АМ "Европа". Останалите 250 млн. лв. пък ще покрият ремонти на участъци от републиканската пътна мрежа. Сред тях - тунел "Витиня" и пътищата Велинград - Сърница, Сливен - Стара Загора, Омуртаг - Котел, Поликраище - Елена.