Системата "Бонус-малус" не е готова, проектонаредбата е само работен вариант и тепърва ще се изготви готовият вариант, който ще бъде подложен на обществено обсъждане. Това стана ясно от думите на директора на Комисията за финансов надзор Бойко Атанасов. Обясненията си той даде в четвъртък по време на заседание на Комисията по бюджет и финанси в парламента, която прие на второ четене промени в данъчно-осигурителния кодекс. Той потвърди съобщение отпреди два дни на Комисията, в която тя само обяви забавянето.

Думите му дойдоха в отговор на представител транспортния бранш, чиято организация смята пуснатата в момента наредба за несправедлива. 

Това ще бъде трета редакция на наредбата, която би трябвало да осигури правната рамка, според която ще действа системата за изчисляване на размера на застраховката "гражданска отговорност". Предпоследно Комисията по финансов надзор, която работи по темата, бе обявила, че от началото на 2020 години ще започнат да се събират досиетата на шофьорите за извършени нарушения, а цялостно бонус-малус ще функционира от 2021 г. 

На практика "Бонус малус" представлява система за определяне на цената на застраховката "Гражданска отговорност", задължителна за всеки автомобил, в зависимост дали водачът е правил нарушения през отчетния период или не. Така за тези, които през 2020 година са получили акт от КАТ, фиш или пък са участвали в ПТП по своя вина - "Гражданската отговорност" ще бъде доста по-висока от 2021 г. С колко точно ще зависи от броя и тежестта на нарушенията.

Предложеният проект обаче събра доста негативни коментари, най-вече от ресорните сдружения, които заявиха, че ще организират протести. Според тях цялостната идея на проекта е чист лобизъм в полза на застрахователите, за сметка на интересите на шофьорите. Основният проблем е духът на наребата, според който ще се наказва рисковото поведение на пътя, а не причинанената щета, както е в повечето европейски държави. Освен това - идеята, че наказанието ще следва водача, дори в корпоративните структури значи само едно - когато една транспортна фирми има 10 камиона, а само един от нейните водачи има последен и най-тежък клас малус, то тя може да плати задължителна застраховка "Гражданска отговорност" за всичките си машини в размер на над 150 000 лв. 

Освен ресорните сдружения, срещу наредбата в този й вид, застанаха и омбудсманът Диана Ковачева, и депутати от БСП.

В четвъртък обаче Бойко Атанасов обясни, че обществено обсъждане въобще не било почнало, защото проектонаредбата била качена само на сайта на КФН - за информация. Истинският срок за обсъждането щял да започне след качването на документа на държавната платформа strategy.bg.

"То обсъждането ще стартира, когато КФН, МВР и министерството на транспорта изготвят финалния вариант и го подпишат като проект. Сега има само предложение".

Ако обаче КФН никога не е считала този вариант за последен, така и не стана ясно защо не артикулира този факт още в самото начало - като е позволила качването на документа на собствената си страница. 

Излиза, че ще има ново пренаписване на правилата. Едно обаче изглежда сигурно - промяна в духа на наредбата, в нейната философия, няма да има. Представителите на КФН и на застрахователния бранш се аргументираха, че така се борила войната по пътищата, цитираха доклади за смъртността на пътя и общо взето иззеха функцията на ресорните ведомства по темата. Тяхната позиция се подкрепя и от Държавната агенция по безопасност на движението, както и от няколко НПО на пострадалите от катастрофи. 

По обвинението, че така се облагодателстват застрахователите, Атанасов беше категоричен - няма такова нещо, и обясни защо. 

"Ако досега от 10 човека застрахователите събираха, да речем, 100 единици, то сега е следното - от 10 човека 8 ще плащат по 9 единици, а разликата от 28 единици, ще се поема от двамата с малуси".

Това обаче би било вярно, ако се предположи, че 80% от шофьорите в страната са изрядни водачи и през годината не направят нито едно нарушение, заради което се присъжда малус. Освен това - фактите в наредбата са такива, че максималният клас малус може да доведе до 400% оскъпяване, докато максималният клас бонус - до 25% намаление на "Гражданска отговорност".

Какво представлява сегашното предложение? 

В проектонаредбата е записано, че всяко нарушение ще носи определен брой наказателни точки. Така например превишената скорост ще носи 1,2 или три негативни точки на шофьора. Пияните зад волана пък ще получават по 4 точки и т.н.

Общият брой класове, в които ще бъдат разглеждани нарушенията, към момента не са ясни, но ще бъдат или 15 или 20. Те от своя страна ще се групират в три основни диапазона - базов неутрален клас, класа "Бонус" и класа "Малус". Това означава, че всеки водач на пътя ще получи тази т.нар. "класа", която пък ще се определя автоматизирано от информационната система на Гаранционния фонд. Логично - първият клас "Неутрален" - ще бъде за млади шофьори, за които все още няма събрани данни.

Според Христо Радков - председател на българското обединение на шофьорите, обаче българският вариант няма нищо общо с действащите в повечето европейски държави варианти на системата. 

По същество - разчетите на КФН са неясни, твърде оскъпяващи, а генералната философия на наредбата цели да накаже шофьорите по няколко пъти само за едно нарушение. Нещо, което е забранено по закон. 

Как са изчислени увеличенията

Оказва се, поне според сдруженията, че никой не знае отговорът на този въпрос. КФН е наела консултант, който е направил анализ, но този анализ не е публичен. Според Христо Радков - когато попитал един от членовете на КФН каква е формулата за изчисление, му е отговорено, че тя просто е много сложна и няма да я разбере. След като Радков припомнил, че е бивш председател на МЕНСА - България и последвалия кратък размисъл - членът на КФН отговорил: "Ами формулата е секретна!"