За законодателни изменения, с които да се регламентира бакшишът и да се персонализира търсенето на отговорност за неиздадена касова бележка, настояват от Българската асоциация на заведенията (БАЗ).

Оттам днес излязоха със становище, което следва обявената преди две седмици акция на Националната агенция по приходите (НАП) в ресторанти и заведния в София с мотива: събиране на данъчни задължения в размер на 15 милиона лева. Последва обявяване за запечатване на търговските обекти, хванати в нарушения.

Според БАЗ има няколко спешни законодателни промени, които трябва да бъдат направени, за да се разграничат злонамерените действия по укриване на данъци от ресторантьори, хотелиери и пр. от тези, хванати в нарушения заради дупки в закона за ДДС.

Бакшишът - в закона

Бакшишът да е регламентиран като процент от сметката и съответно описан в касовия бон, настояват от браншовата организация.

"Сега ситуацията е следната - има неписано правило клиентите да оставят бакшиш. Вероятно това правят и самите служители на НАП. Идва обаче проверка и в касата се оказва, че има повече пари от тези, за които е издаден касов бон. И понеже това се води нерегламентиран оборот, се стига до запечатване на търговския обект. Има запечатани обекти и за 5, и за 10 лева", коментира пред Клуб Z председателят на БАЗ Ричард Алибегов.

Обектите се запечатват в срок до 30 дни, следва обжалване и пускане пак в експлоатация, за което време обаче търговците са претърпели загуба под формата на пропуснати ползи.

Според Алибегов средно в момента клиентите в заведенията оставят около 8 на сто отгоре върху сметката (ако не се броят празнични дни, лични тържества и пр.).  И не вижда проблем процент, този или друг, да бъде регламентиран и описан в касовия бон.

По думите му сега, за да не изпаднат извън закона, масово служителите на заведенията се принуждават да отделят парите от бакшишите извън касата и после да си ги разпределят.

Сервитьорът - лично отговорен

Друг проблем пред бранша е и неиздаването на касова бележка. Последствията от това за собственика са същите - запечатване на обекта. От БАЗ настояват за това нарушение да се носи персонална отговорност.

"Когато собственикът е създал всички условия, а лицето умишлено не издаде касов бон, за да си прибере парите в джоба - то трябва да си понесе отговорността. А сега си представете хотел с 500 души персонал или заведение с 10 сервитьори - как можеш да контролираш всички", посочва Алибегов.

И казва в заключение:

"Да, когато се ощетява фискът, подкрепяме НАП в борбата със сивата икономика. Но ако хванат някой от администрацията на общината в нарушение, цялата община ли ще затворят."

ДДС - като за туризма

Данък добавена стойност в България е най-висок в Европа. Това вдига неимоверно цените и води до пряко негативно отражение върху крайните потребители, върху хората, посочват от БАЗ.

А председателят на организацията уточнява какво искат: ДДС за ресторантьорството да е наполовина - 9-10 на сто.

"Нека да е както е за туризма. Ресторантьорството е неизменна част от туризма. И това да важи за всички храни и напитки без акцизните, разбира се", заявява Алибегов.

От бизнес организацията настояват и за изменения в неприетата все още заради множество брожения Наредба 18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства, тъй като изисква споделяне с НАП на информация дори за ноу-хау на дадения бизнес, за начина на работа.

"Това НАП не би трябвало да я интересува, а само фискът. Ние сме "за" наредбата, но и при нас, както и при лекарите, има конфиденциална информация, а както всички знаем, пазенето на тайни не е най-силната страна на НАП", посочва Алибегов в заключение, визирайки теча на данни от агенцията на над 5 милиона физически и юридически лица.

От асоциацията заявяват, че в момента водят разговори с НАП относно исканията си. По въпроса с по-ниските ДДС ставки обаче финансовото министерство нееднократно е заявявало, че у нас няма да се намаляват.