"Боинг" обяви, че спира производството на най-успешния си модел самолети 737 MAX през януари, съобщи Ройтерс. Това се дължи на двете фатални катастрофи и проведеното разследване след тях, което доказа, че в летателните апарати има дефекти.

Компанията, която строи 737 на юг от Сиатъл, обяви, че няма да уволнява или временно освобождава 12-те хиляди служители по време на паузата, която може да има тежки последици за глобалната ѝ верига на доставки и икономиката на САЩ.

Решението идва след като Федералната авиационна администрация (ФАА) отказа да позволи на самолетите да летят преди 2020 г. Моделите 737 MAX е заземен от март, след като две катастрофи в Индонезия и Етиопия в рамките на 5 месеца костваха живота на 346 души и 9 милиарда долара за самолетостроителя.

Спирането на производството демонстрира, че кризата за "Боинг" продължава да се задълбочава.

Както отбеляза конгресменът Рик Ларсен, решението на компанията е "тежък удар за служителите и регионалната икономика".

"Единственото хубаво нещо е, че шефовете на "Боинг" са обещали да не освобождават временно служителите. Готов съм да работя със служителите, за да се подсигуря...те ще имат достъп до необходимите ресурси, в случай на продължително закриване", сподели той.

Досега "Боинг" продължаваше да произвежда по 42 самолета 737 MAX на месец, въпреки че доставките са замразени. 

Самолетостроителят не разкри колко дълго може да продължи временното спиране, като подчерта, че това зависи от ФАА. Предишните опити да се прогнозира кога 737 MAX ще бъде пуснат в употреба предизвикаха остра реакция от регулатора.

ФАА обяви, че няма да коментира това, което определи за бизнес решение на "Боинг", но допълни, че работи съвместно с глобални регулатори, за да прегледа предложените промени за модела 737 MAX.

"Основният ни приоритет е сигурността и сме си поставили времева рамка до кога работата ще бъде завършена", обясни агенцията.

Според анализатори временно спиране е било неизбежно, след като "Боинг" бе принудена да се откаже от поставената си цел да се върне на пазара до края на годината.

"Не е изненада, че не продължават да произвеждат самолети, които си нямат домове", сподели Адам Пиларски - старши вицепрезидент към консултантската фирма "Авитас".