Европейската комисия може да направи ново законодателно предложение, което да доведе до изменение в някои от основните точки от пакета "Мобилност 1", пише европейското издание на "Политико".

То се позозвава на думи на зам.-председателя на Комисията Валдис Домбровскис, който е заявил в Страсбург, че Комисията съжалява за споразумението, което беше постигнато миналата седмица между ЕК, Европарламента и Съвета на ЕС. По същество тогава бяха приети два текста, единият от които предвижда връщането на камионите в страната, в която са базирани, и почивката на водачите.

Шофьорите ще могат да спят в кабината не повече от 45 часа и ще бъдат задължени да се връщат поне веднъж на 4 седмици в страната, в която е регистрирано транспортното средство, независимо в коя част на Европа се намират. Камионите ще трябва да се връщат в страната поне веднъж на 8 седмици.

"Не сме спирали нищо, просто изразихме нашите резерви към две допълнения - за връщането на камионите и за комбинираните транспортни операции",  заявиха източници на Клуб Z от Еврокомисията.

"Не разполагаме с подробности, но след като го казва зам.-председател на Еврокомисията, приемаме, че нещата са точно такива", коментираха пред нашия пратеник в Брюксел пък източници, близки до Европарламента.

Те обаче посъветваха да се изчака решението да бъде огласено публично, което според тях ще стане до два дни. И така ще бъдат ясни подробностите. Дипломатически източници пък намекнаха, че Урсула фон дер Лайен няма как да подкрепи Зелен пакт, при който камионите да се връщат толкова често, тъй като ще замърсяват въздуха.

Според "Политико" Домбровскис е изразил мнение, че новите разпоредби "не са в съответствие с амбициите на новата европейска зелена сделка". Освен това тепърва щяла да се прави и оценка на въздействието на предложенията, които не били "част от първоначалните идеи на Комисията".

От думите му става ясно, че ако е необходими, ЕК ще упражни правото си да излезе с целево законодателно предложение преди влизането в сила на двете нови разпоредби. 

"Принуждаването на камионите да се върнат у дома ще доведе до неефективност в транспортната система и до ненужно увеличение на вредните емисии, допълнителни замърсявания и задръствания", добавя Домбровскис.