Правителството прие окончателните тарифи за тол таксите за превозните средства над 3,5 тона. Това стана на днешното заседание на Министерски съвет. 

Те са в очаквания диапазон от 4 до 7 стотинки на километър и варират в зависимост от екокласа на автомобила. Така например - камионите с най-висок екологичен клас като Евро 5 и Евро 6 ще плащат минималната цена, докато тези с Евро 3 и 4 ще трябва да отделят по 5 стотинки на километър. Най-скъпо ще бъде за старите камиони, които са от категории Евро 0, Евро 1 и Евро 2.

В първончалния обхват на тол системата ще влязат 6050 км. магистрали, първокласни и второкласни пътища. Това означава, че за близо 14 хил. км. от републиканската мрежа няма да се плаща от товарните камиони над 3,5 тона. След като влезе в сила новата тол система тежкотоварните автомобили няма да плащат винетки или допълнителни такси извън пътищата, за които изрично не е споменато. 

Така изчисленията показват, че камион с маса между 3,5 т. и 12 т. и емисионен клас Евро V, би платил за преминаване по маршрута София – Бургас тол такса от 14,40 лв., за София – Варна –  16,11 лв., а за маршрута Варна – Бургас – 4,03 лв. Ако е с по-нисък еко клас – Евро IV, за София – Бургас тол таксата би била 17,89 лв., за София – Варна – 20,09 лв., а за Варна – Бургас – 5,05 лв.

От приетия текст става ясно и че таксата ще се увеличава и от броя на осите, които има всеки камион. 

Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. 

Това решение обаче означава, че правителството не е преразгледало предложеният от МРРБ вариант на тарифите. Такава заявка имаше след протестите на автобусните превозвачи, които искаха или драстично намаляване на цените или тотално изключване на автобусите от обхвата на системата. Причината - повечето автобусни линии се отдават на коценсия от общините, а транспортните фирми се явяват на търгове и с предложените твърди цени на билетите - печелят. Тъй като обаче това е концесия, превозвачите не могат да повишават цените, а новите тарифи биха придали допълнителна тежест. 

"Проблемите на автобусните превозвачи, свързани с нерегламентираните превози и дългосрочните договори с общините, които не могат да бъдат променени, не трябва да бъдат решавани през заплащането на такса за преминаване по републиканската пътна мрежа, а да се намери тяхното решение в други нормативни документи", коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. 

С днешното решение се приема, че цената на винетките за леките автомобили остава същата като през тази година. Така годишната винетка ще ни струва 97 лв., тримесечната - 54., месечната - 30, седмичната - 15., а  новата уикенд винетка - 10 лв. 

Световната банка: Храните ще поскъпнат само с до 2 стотинки

Междувременно Агенция "Пътна инфраструктура" реши, че е време да успокои обществото, че новата система няма да оскъпи с много цените на хранителните продукти. На своя сайт Агенцията публикува изследване на Световната банка (бел.ред. - която е и официален съветник на АПИ по въвеждането на системата), което показва ще оскъпяването ще бъде в размер на до 2 стотинки. 

"Максималното поскъпване е до 2 ст. за кг/л при брашното, хляба, прясното и киселото мляко и безалкохолните", пише в анализа. 

Според изследването максималното увеличение в различните групи ще е от 0,05% при прясната и замразената риба до близо 4% при безалкохолните напитки. В абсолютно изражение това е най-много 2 ст./кг/л.

Данните правят разбивка на най-важните продукти от ежедневието и показват с колко точно ще поскъпнат те при определено разстояние, което транспорта, с който се пренасят, ще измине. 

"Според анализаторите спирачка за спекулативното повишаване на цените на транспортните услуги е и изключително силната конкуренция в бранша. В момента на българския пазар оперират много чужди компании, които работят с дългосрочни контракти с вносителите и големите търговски вериги. Повечето от транспортните фирмите познават работата с тол такси и знаят как да ги калкулират в цените на транспортните си услуги", пише още в поръчания от АПИ доклад. 

Специално е изследвано и влиянието, което системата ще окаже на проблемните автобусни билети. Според Световната банка очакваното средно повишение ще бъде между 5 и 96 стотинки на километър, в зависимост от дължината на линията. 

Очаква се, че системата ще бъде готова да стартира от 1 март на следващата година.