Комитетът на постоянните представители (КОРЕПЕР) одобри днес набор от предложения за условията на труд на водачите, специалните правила за командироването им в международния транспорт, достъпа до пазара на автомобилни превози на товари и по-доброто правоприлагане.

Те са част от пакета „Мобилност 1” и България е сред страните, които са най-недоволни от тях.

С днешното решение бе направена важна стъпка към ключова реформа в сектора на автомобилния транспорт, изтъкват от Съвета на ЕС. Всъщност това, което направи КОРЕПЕР, бе да потвърди постигнатото на 11 декември предварително споразумение между председателството на Съвета и Европарламента.

Новите правила целят постигането на баланс между подобрените условия на труд за водачите и свободата на превозвачите да предоставят трансгранични услуги и наред с това ще допринесат за пътната безопасност. Те ще осигурят на сектора така необходимата яснота и ще сложат край на неравномерното прилагане на тези правила между държавите членки.

Връщане на шофьорите у дома – на 3 или 4 седмици

Правилата за максималното работно време и минималните периоди на почивка на водачите остават непроменени. Същевременно в организацията на работните графици на водачите в международния товарен транспорт ще бъде въведена известна степен на гъвкавост, за да могат да прекарват повече време у дома. Шофьорите ще могат и да се връщат у дома на всеки 3 или 4 седмици в зависимост от работния си график.

Новите правила потвърждават, че нормалната седмична почивка (най-малко 45 часа) трябва да се прекарва извън превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, настаняването трябва да бъде платено от работодателя.

ЕС ще насърчава изграждането на паркинги

Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране. Комисията ще разработи стандарти и процедура за сертифициране на такива зони за паркиране чрез вторично законодателство. ЕК ще създаде и уебсайт, който да улесни намирането на тези зони. Липсата на достатъчно паркинги е един от аргументите на страни като България срещу промените в пакета „Мибилност”.

4 дни прекъсване между каботажите

Непроменени остават правилата за транспортните операции, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач („каботаж“), допускащи максимум 3 операции за 7 дни. Но с цел предотвратяване на системния каботаж ще бъде въведен срок на прекъсване от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство. Страните членки могат да прилагат същите правила по отношение на отсечките с автомобилен транспорт при операции по комбиниран транспорт на своята територия.

Как ще бъдат командировани водачите

Правилата относно командироването на водачи поясняват как професионалните водачи в транспорта на стоки или пътници ще се ползват от принципа „еднакво заплащане за една и съща работа на едно и също място“. Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени. По време на пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено. Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, включително каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции. Правилата за командироване ще създадат и единен стандарт за контрол въз основа на инструмент за комуникация, разработен от ЕК, където транспортният оператор ще може да изпраща пряко декларациите си за командироване.

Включват вече и микробуси

За да се гарантират равнопоставени условия на конкуренция между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата относно достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международния транспорт (леки търговски превозни средства с тегло над 2,5 тона), с преходен период от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.

Как ще се сложи край на „пощенските кутии”

За да се противодейства на явлението „дружества-пощенски кутии“, реформата засилва връзката между мястото на установяване на превозвача и неговите дейности. С цел да се гарантира, че такава връзка наистина съществува, камионите в международния транспорт ще трябва да се връщат в оперативния център на дружеството най-малко веднъж на всеки осем седмици. Целта на този 8-седмичен период е да се позволи на водачите да се връщат у дома заедно с превозното средство в края на своя втори 4-седмичен работен цикъл.

Големият брат – втора версия „умен” тахограф

Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване. Втората версия интелигентен тахограф ще прави всичко това автоматично. Той ще бъде въведен на три различни етапа за превозните средства, извършващи международни превози. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с това устройство през 2023 г.; превозните средства с аналогов или цифров тахограф ще трябва да бъдат преоборудвани до края на 2024 г.; а оборудваните с първата версия интелигентен тахограф — през 2025 г.

Какви са сроковете

Правилата в предложенията относно командироването и достъпа до пазара (включително правилото за връщане на камиони) ще започнат да се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правните актове. Правилата в предложението за часовете на шофиране (включително връщането на водачите) ще започнат да се прилагат 20 дни след публикуването, с изключение на специалните срокове за тахографите.

Предложенията са част отт. Нар. пакет „Мобилност 1”, представен от Еврокомисията през 2017 г.

Одобреният текст трябва да бъде официално приет първо от Съвета на ЕС, а след това от Европарламента с процедура бързо споразумение на второ четене.