Една от пропагандните фейсбук-страници, свързани с Русия, е описана в статията*. Тя е Bright Side – и е следвана от над 44 милиона души, сред които и… 365 мои фейсбук-приятели!?

А колко от вашите приятели са я харесали?

Филип Стояновски, македонски Интернет-активист, описа в коментар, че се сблъсква с подобни странни харесвания (лайквания) на съмнителни страници, при това не само от приятели, но дори и от роднини:

“Воопшто не ме чуди тоа, Има ФБ-страници од ВМРО на кои јас сум претставен како предавник и криминалец кои ги „лајкнале“ мои пријатели и роднини.А луѓето многу се лутат ако ги прашаш зошто лајкнуваат такви страници, или пак им укажеш дека со тоа што се фанови овозможуваат нивните содржини да се прикажуваат на нивните френдови, т.е. пријатели, роднини и - деца.“

Въпросът, който трябва всеки един от нас да си зададе е: дали не е време да си “прочистим” списъка с фейсбук-приятелите и да махнем от него “приятелите” в кавички: хората, които без да се замислят, кликват върху пропагандни страници?

Проблемът е много по-сериозен, отколкото някои си мислят

Защото днес човек ще се излъже да хареса руска пропагандна страница, а утре ще повярва на това, което пише там. Или ще сподели текст, който е манипулиран, фалшив или подвеждащ.

А докато прави това, същевременно допринася до увеличаване на доходите на хората, стоящи зад този проект, наречен смело “TheSoul Publishing” (Издателство “Душата”) - страницата във фейсбук носи, както пише в статията* от $314,010 до 971,950 всеки месец а видео-клиповете 5-Minute Crafts изкарват от $576,640 до $1,780,000.

В повечето случаи хората нямат време да проверяват фактите, особено когато става дума за нещо, разпространяващо се мълниеносно из Интернет, а пък ако е и пикантно – хич няма и да се замислят.

Сред харесалите въпросната фб-страница са и хора, които на свой ред се ползват с влияние – при това не само в социалните мрежи.

И тук е най-голямата възвръщаемост на инвестицията, която са направили руснаците: посланията им стигат до милиони хора, но вече популяризирани и на практика легитимизирани от хора, на които народът има доверие.

Не знам как можем да се преборим с фалшивите новини и онлайн дезинформацията, но знам, че трябва да се започне отнякъде – пък дори и от това да предупредим приятелите си, които са станали жертва на тези ментета (в по-добрия случай) или злонамерени текстове (в по-лошия).

Но много искам да видя реални действия на институционално ниво – като се започне от Европейската комисия и се свърши с общинските съвети по места. Борбата с фалшивите новини не е борба за по-малко свободно слово или за цензура - както ще се опитат да ви убедят някои хора у нас. Сред тези, убеждаващите ви, са не само русофилите, но и носталгично настроените към социализЪма на Живков граждани.

По-рано днес (вчера, бел. ред.), под статия на “Дойче веле” пуснах един коментар (вижте го на прикачената картинка), колкото да покажа, че има и нормално мислещи читатели, но обикновено под всяка статия, в която се говорят факти за Европейския съюз, се появяват кохорти от тролове или ботове, които пускат иронични коментари и критики.

Обикновено, когато пускам подобни коментари, това действа като искра за разпалване на още повече атаки - вече не само срещу германската медия, но и по мой адрес. В такива случаи винаги помага това да се напомня на троловете, че личностните атаки издават липса на аргументи. 

В статията* ще откриете и много други примери, които показва координиране на публикации между различни социални платформи, целенасочени съобщения към избиратели в САЩ, но и търсене на популярност на различни текстове и снимки. Това обикновено се прави с цел да се настрои по-добре механизмът за публикуване и тиражиране на пропагандни материали. Разбира се, възможно е страниците да са само източник на пари, без зад тях непременно да стоят някакви политически интереси, но доколкото сме запознати с историята, това е малко вероятно.

Битката е неравна: срещу един факт обикновено се публикуват хиляди лъжи, инсинуации, фалшификации и др. п.

Но това е единствената истинска битка – не само за съзнанието на хората, но и за доброто бъдеще на всички ни, защото само добре информираните хора имат бъдеще. Лошо информираните или “информираните” с фалшиви новини и дезинформация хора имат само голямо минало, но с немалък шансът това минало да е… едно голямо менте.

 

* – Цялата статия – тук: https://www.lawfareblog.com/biggest-social-media-operation-youve-never-heard-run-out-cyprus-russians

Материалът публикуваме от блога на Вени Марковски - със съгласието на автора.