Петролът е най-евтин от почти 4 години, гърмят медиите през последните дни, но едно напълване на резервоара пак излиза сто лева. Според статистиката барелът (159 л) сорт Брент, от който се определят цените на горивата в Европа, се продава под $ 90. В същото време на бензиностанциите у нас литър бензин струва 2,50 лв., а дизелът е 2,55 лева.

Интересно, колко са стрували горивата, когато преди години цената на петрола е била същата, както сега? Дали са били по-евтини, или по-скъпи?

Според данни на Американския департамент по енергетика, цени като сегашните на петрола, е имало в началото на декември 2010 г. Тогава при нас литър бензин е струвал около 2,20 лв., а дизелът е бил почти 2,30 лева. 

Факт: сега плащаме повече, отколкото при същите цени на петрола преди 4 години. На практика увеличението е средно около 12% за двете горива.

Но това са номинални цени.

Има и други фактори, които влияят върху цената. На първо място, курсът на долара. Преди 4 години щатската валута е струвала около 1,48 лв., сега е 1,54 лв. - с 4% повече.

През последните години имаше и повишение на акцизите. При бензина ставката се увеличи от 685 лв. на 710 лв. на 1000 литра, а при дизела - от 600 лв. на 645 лева. Средното увеличение е 5,5%.

Имаме и обезценяване на лева. Въпреки дефлацията от последната година, от края на 2010 г. насам се е натрупала инфлация от точно 4,1%, показват данните на НСИ.

Ако съберем числата излиза, че заедно с инфлацията, долара и акцизите, за тези години горивата би трябвало да са поскъпнали средно с 14%. На практика, въпреки номинално по-скъпияте бензин и дизел, в момента цената им е с около 1% по-евтина, отколкото преди 4 години.

През последните години горивата в България винаги са били едни от най-евтините в Европа. Друг е въпросът, че доходите също са най-ниски, така че бензинът и дизелът тежат много повече в семейния бюджет, отколкото в развитите държави.

Спомняте ли си всенародните протести срещу високите цени на горивата? Те се случиха през март и април 2011 г., когато по колонките бензинът се продаваше за 2,45 лв., а дизелът струваше 2,53 лева.

Но сега никой не протестира, макар и номинално цените да са по-високи от тогава. Дали българинът е започнал да мисли в реални цени? Едва ли, по-скоро липсват организаторите на протести.