За нови батерии се говори от години - а повечето хора дори не забелязаха как никел-кадмиевите бяха изтикани от литиево-йонните на смартфон пазара. Учени разтърсват техноизданията постоянно с обещания за ултра издръжливи клетки, които имат потенциала да издържат месеци, но често разчитат на почти магически и невероятно скъпи материали.

Екип в германския институт "Фраунхофер" обаче предлага по-малко фантастично и по-реалистично ново решение - литиево-серни батерии. Според последните тестове на вече патентованата технология, батерия с размер като тази в смартфон ще може да го захранва до 5 пълни дни. Или 4-5 по-дълго отколкото сега използваните литиево-йонни батерии.

Друга сфера, в която по-голяма батерия би била много ценна, е електромобилите. Литиево-серна батерия ще изстиска 1000 км пробег в стандартен пакет за автомобил - в пъти повече дори от най-добрите постижения на Tesla.

Подобен тип батерии не са нещо ново - нов е производствения процес и намаления ефект върху околната среда от него. Ключово е било да се преработят връзките между частиците в серните катоди, така че да могат да се справят с по-голям заряд без да губят капацитет или стабилност. Това е чест проблем и на литиево-йонните батерии, затова някои от тях гърмят и изгарят, когато са заредени над възможностите си.

Според германските изследователи те са постигнали именно това - и тяхната литиево-серна батерия запазва 99% от капацитета си дори след 2000 зареждания.

Добрата новина за всички е, че батериите вече ще се тестват в коли и соларни инсталации в Австралия до края на тази година. А това значи, че ако всичко мине добре, можем да ги видим на пазара само до няколко години - значително по-скоро от всеки друг тип "страхотна батерия на бъдещето", показан досега.