Article_top

От над 1 милиард лева, през 600 милиона лева, до малко под 500 милиона лева.

Това сочат последните прогнози за следващите две години на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за приходите от въвеждането на тол системата. Както е известно, тя трябва да заработи от 1 март, като междувременно миналата седмица, под угрозата от национални протести на превозвачите, бе взето решение за намаляване на таксите с около 40 на сто. Това стана след среща на бранша с представители на МРРБ при премиера Бойко Борисов.

Новите такси са публикувани за обществено обсъждане, което ще продължи до 12 февруари, за да може проектът да влезе в сила в срок. Според новите изчисления таксите за масовия тежкотоварен трафик ще са между 3 и 7 ст. на километър. Отделно от обхвата на системата излизат второкласните пътища. Въпреки това очакванията на МРРБ са за първоначално заложения приход за годината от 450 милиона лева. Спадат обаче очакванията за следващите две години. 

"След три месеца търговска експлоатация на тол системата анализите ще покажат дали с по-ниски тарифи и редуциран обхват, приходите, които държавата очаква от тол такси, ще бъдат същите като вече заложените в бюджета. Ако те са по-малко, ще се разгледа актуализиране на тарифите", посочват от министерството, като така си оставят вратичка за последващо поскъпване.

В края на 2019-а регионалната министърка Петя Аврамова обяви пред депутатите от ресорната парламентарна комисия очакван приход за 2021 г. и 2022 г. от тол такси от около 600 милиона лева за всяка година. От доклада към променената тарифа обаче четем: 

"Очакваните приходи за 2020 г. са в размер на около 450 млн. лв., за 2021 г. – 480 млн. лв. и за 2022 г. – 495 млн. лв."

Поредният спад в очакванията се налага заради намаляването на обхвата на системата сега - от около 6000 км на малко над 3100 км.

Иначе първоначално очакваните приходи бяха за над 1 милиард лева годишно, но това бе в хипотезата, че системата стартира през август 2019 г.

По-ниските такси

Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 т и 12 т, ще са от 3 до 6 ст. на километър за автомагистрали и между 4 и 7 ст. за първи клас пътища в зависимост от емисионния клас на превозното средство, предвижда новият проект.

От обхвата на тол системата са извадени освен третокласните, и второкласните републикански пътища. Така след 1 март т.г. около 17 000 км от около 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3,5 тона. След старта на тол системата на 1 март тези превозни средства няма да плащат винетка за пътищата извън обхвата на толуваните.

Размерът на тол таксите е обвързан с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи - автомагистрали и първи клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър, като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т и с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 3 ст. на километър на автомагистрала и 4 ст. на километър за първокласните пътища. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 4 ст. на километър за автомагистрала и 5 ст на километър за първи клас пътища, а за тези с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 6 ст. и 7 ст на километър, съответно за автомагистрала и първи клас пътища.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 6 ст. и 11 ст. на километър за автомагистрали и между 5 ст. и 10 ст. на километър – за първи клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 20 ст. на километър за автомагистрала и между 10 ст. и 19 ст. – за първи клас пътища.

Тарифата за автобусите над 12 тона ще е една и съща за автомагистралите и първокласните пътища - от 2 ст. до 4 ст. на километър в зависимост от екокатегорията. Автобусите с тегло до 12 т, с емисионен клас Евро V, Евро VI или EEV тона ще плащат 1 ст. за автомагистрала и първи клас пътища, а тези с емисионен клас Евро III, Евро IV, Евро II, Евро I или Евро 0 - 2  ст. на километър за автомагистрали и първи клас пътища.

За ползване на платената пътна инфраструктура от пътни превозни средства с тегло над 3,5 т, използващи като единствен източник алтернативно гориво, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили и за категория ЕВРО VI, EEV.

 

От над 1 милиард лева, през 600 милиона лева, до малко под 500 милиона лева.

Това сочат последните прогнози за следващите две години на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за приходите от въвеждането на тол системата. Както е известно, тя трябва да заработи от 1 март, като междувременно миналата седмица, под угрозата от национални протести на превозвачите, бе взето решение за намаляване на таксите с около 40 на сто. Това стана след среща на бранша с представители на МРРБ при премиера Бойко Борисов.

Новите такси са публикувани за обществено обсъждане, което ще продължи до 12 февруари, за да може проектът да влезе в сила в срок. Според новите изчисления таксите за масовия тежкотоварен трафик ще са между 3 и 7 ст. на километър. Отделно от обхвата на системата излизат второкласните пътища. Въпреки това очакванията на МРРБ са за първоначално заложения приход за годината от 450 милиона лева. Спадат обаче очакванията за следващите две години. 

"След три месеца търговска експлоатация на тол системата анализите ще покажат дали с по-ниски тарифи и редуциран обхват, приходите, които държавата очаква от тол такси, ще бъдат същите като вече заложените в бюджета. Ако те са по-малко, ще се разгледа актуализиране на тарифите", посочват от министерството, като така си оставят вратичка за последващо поскъпване.

В края на 2019-а регионалната министърка Петя Аврамова обяви пред депутатите от ресорната парламентарна комисия очакван приход за 2021 г. и 2022 г. от тол такси от около 600 милиона лева за всяка година. От доклада към променената тарифа обаче четем: 

"Очакваните приходи за 2020 г. са в размер на около 450 млн. лв., за 2021 г. – 480 млн. лв. и за 2022 г. – 495 млн. лв."

Поредният спад в очакванията се налага заради намаляването на обхвата на системата сега - от около 6000 км на малко над 3100 км.

Иначе първоначално очакваните приходи бяха за над 1 милиард лева годишно, но това бе в хипотезата, че системата стартира през август 2019 г.

По-ниските такси

Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 т и 12 т, ще са от 3 до 6 ст. на километър за автомагистрали и между 4 и 7 ст. за първи клас пътища в зависимост от емисионния клас на превозното средство, предвижда новият проект.

От обхвата на тол системата са извадени освен третокласните, и второкласните републикански пътища. Така след 1 март т.г. около 17 000 км от около 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3,5 тона. След старта на тол системата на 1 март тези превозни средства няма да плащат винетка за пътищата извън обхвата на толуваните.

Размерът на тол таксите е обвързан с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи - автомагистрали и първи клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър, като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т и с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 3 ст. на километър на автомагистрала и 4 ст. на километър за първокласните пътища. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 4 ст. на километър за автомагистрала и 5 ст на километър за първи клас пътища, а за тези с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 6 ст. и 7 ст на километър, съответно за автомагистрала и първи клас пътища.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 6 ст. и 11 ст. на километър за автомагистрали и между 5 ст. и 10 ст. на километър – за първи клас пътища.

Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 20 ст. на километър за автомагистрала и между 10 ст. и 19 ст. – за първи клас пътища.

Тарифата за автобусите над 12 тона ще е една и съща за автомагистралите и първокласните пътища - от 2 ст. до 4 ст. на километър в зависимост от екокатегорията. Автобусите с тегло до 12 т, с емисионен клас Евро V, Евро VI или EEV тона ще плащат 1 ст. за автомагистрала и първи клас пътища, а тези с емисионен клас Евро III, Евро IV, Евро II, Евро I или Евро 0 - 2  ст. на километър за автомагистрали и първи клас пътища.

За ползване на платената пътна инфраструктура от пътни превозни средства с тегло над 3,5 т, използващи като единствен източник алтернативно гориво, тол таксата ще е в размер на 50 на сто от стойността, определена за съответния вид автомобили и за категория ЕВРО VI, EEV.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията