След близо шест часа дебати Столичният общински съвет прие бюджета на София от 1,729 млрд. лв. Очаквано, управляващото мнозинство от 31 общински съветници от ГЕРБ и ВМРО и уж критичнитя към тях Волен Сидеров гласуваха твърдо "за", а останалите 30 - "против".

Предложенията на опозицията в лицето на БСП и "Демократична България" бяха отхвърлени. 

Финалният размер на бюджета е със 7,3 млн. лв повече от първоначалната версия, предложена от кметицата Йорданка Фандъкова. В новата сума не влизат искания на гражданите от проведеното проформа обществено обсъждане или пък предложения на опозицията. Тя съдържа 2 млн. лв. повече за озеленяване, малко над 2 млн. лв. повече за дигитализация, 1,2 млн. лв. за ремонти на пътища, и 2 млн. лв. допълнително за отчуждаване на имоти.

Така бюджетът за тази година включва 479 млн. лв. капиталова програма, от която 60% са евросредства. 12 млн. лв. повече от миналата година отиват за ремонт на квартални улици, 63 млн. лв. - за нови детски градини и училища, и 21,5 млн. лв. - за подобряване на градския транспорт. Това Фандъкова определи като първия приоритет - "повече средства за инвестиции в кварталите". Вторият - подобряването на качеството на въздуха и озеленяването - включва 203 млн. лв. за трета линия на метрото, която трябва да тръгне тази година (макар с поредно закъснение), 42 млн. лв. - за възстановяване на паркове, 2 млн. лв. повече - за залесяване и озеленяване.

"Запознах се с предложенията на всички политически групи в общинския съвет за бюджета. За мене лично е важно, че всички те препотвърждават приоритетите, по които работим – инвестиции в кварталите, развитие на градския транспорт, озеленяване, образование и спорт, дигитализация", отбеляза Фандъкова.

И изтъкна, че за тези два приоритета отива 80% от бюджета и 95% от капиталовата програма.

Т.нар. "дебати" всъщност се изразяваха в хвърляне на обвинения от страна на опозицията и възхваляване на 10-те години управление на ГЕРБ от страна на... ГЕРБ. Общинските съветници от управляващата партия изтъкваха как София е градът с най-висок кредитен рейтинг, най-много инвестиции, най-добро образование, най-добрите училища и ВУЗ-ове, най-високите доходи в страната.

От "Демократична България" обаче обявиха, че управляващите бягат от отговорност, бавят с месеци питания на опозицията и крият данни, които са ключови за вземане на решение дали ще се подкрепи бюджета.

"Нямате право да избирате дали да ни дадете информация. Без достъп до информация няма политики, няма гражданско общество. Питахме ли преди повече от два месеца за несъбраните данъци и такси? А отговор получихме едва вчера", заяви съветникът Методи Лалов.

Тази тема бе многократно предъвквана в следващите шест часа, като бе обсъждана буквално допреди самото гласуване. От ГЕРБ обясниха, че опозицията едва ли не трябвало сама да си потърси информацията от зам.-кметовете.

Според ДБ в бюджета няма обосновка за вдигането на данъците, или "поредното механично увеличение на средствата за чистота", което според тях е направено без концепция. Те многократно повториха и че на плана му липсва "визия и амбиция", като подчертаха, че не твърдят, че нищо не е правено през последните два мандата - а че в сегашния бюджет мързеливо се преписват числа от миналата година с малко добавка отгоре. 

"В Бюджет 2020 не виждаме желание и амбиция за справяне с проблемите на София", отбеляза и лидерът на групата на БСП Калоян Паргов. "От ГЕРБ толкова дълго и амбициозно говориха за влизане в кварталите и за решаване на проблемите там. По начина на разпределение и приоритизиране в този бюджет едва ли в края на годината ще може да се похвалят с някой напълно решен проблем, който се влачи вече 10 години."

И левицата, и ДБ предлагаха повече средства за децентрализация - т.е. пари, чието разпределение да се решава пряко от кметовете на райони. За тази цел от ГЕРБ са предвидили общо 10 млн. лв., или средно около 400 хил. лв. на квартал, които обаче се разпределят по население и инфраструктура на отделните квартали. 

Междувременно пред сградата на общината протестираха жители на Панчарево, които искат СО да обърне повече внимание на селата около София. Граждани от селото участваха и в обществените обсъждания, но нито едно от исканията им не влезе във финалния бюджет.

Именно въпросът дали има повече пари за кварталите или не бе основният спор днес.

"На първо място са инвестициите в кварталите, като неправилно се говори от колегите от опозицията, че това са само 10 милиона, които пряко ще бъдат предоставени на районните кметове. Парите са общо 50 милиона за ремонт на улици, тротоари и зелени площи", заяви председателят на бюджетната комисия Георги Георгиев.

Фандъкова пък обясни, че опозицията лъже и манипулира гражданите.

"Това е страхотна манипулация, защото всъщност всички средства от бюджета на София са насочени към всички райони на София. Те не отиват, извън пределите на Столичната община", обясни тя извън залата пред журналисти. "Манипулативно е това да се взимат средствата по някоя от програмите. Обикновено се взимат средствата за ремонти на уличната мрежа. 50 милиона лева са насочени към текущите ремонти в 24-те района на София. 20 милиона директно се насочват към програмите на районните кметове, половината от тези средства те ще получат директно, за да могат да правят процедури и да инвестират. Останалата половина също ще отиде по техните програми, след като ги представят."

По време на изказването й в кулоара Методи Лалов от ДБ започна да вика, че кметицата избягва дебата, а после се изказа пред медиите:

"Нашите кметове са дали десетки проекти и предложения, които не бяха одобрени. Метрото и пътищата, които се правят в кварталите са факт, но става въпрос за проекти, които се отнасят до местните общности. Тези 10 млн.лв. представляват 400 хил.лв. на всеки район. Тази сума е смешна, защото един скъп автомобил струва толкова."

Стана ясно, че от гледна точка на ГЕРБ "инвестиции в кварталите" е и новата линия на метрото, защото тя минава през определени квартали. От опозицията пък считат, че за да се нарече това приоритет, трябва да се дадат повече пари директно на районните кметове.

Множество от техните районни кметове пък се оплакаха, че първо, зам.-кметовете не са дошли на обществените обсъждания на бюджета, които сами са организирали, въпреки официалните покани, и второ, че общината игнорира проектите им и инвестира в техния район значително по-малко, отколкото в районите, контролирани от техните кметове.

Друг ключов въпрос бе повдигнат от "Спаси София" и техния представител в СОС Борис Бонев. Той изтъкна, че въпреки множеството инвестиции в транспорта, според данни на Центъра за градска мобилност, по-малко пътници го ползват. Според него вместо да се наливат пари "на сляпо", трябва по-редовен транспорт, повече превозни средства за линиите, ясна визия, и рестриктивна политика върху множеството нови автомобили.

“В ЦГМ, Столичният инспекторат и сметопочистващите фирми продължават да потъват все повече пари, без да има подобрение на услугата, прозрачността и ефективността на управлението. Те са като спукани тръби, през които продължават да изтичат стотици милиони всяка година, но управляващите предпочитат да игнорират проблемите", заяви той.

Той също констатира, че 10 млн. лв. за 24 района не са достатъчно.

"След 11 години управление, това мнозинство не успя да реши нито един системен проблем на София - нито улиците и тротоарите са равни, нито въздухът е чист, нито градският транспорт е бърз, а кварталите продължават да са все така изоставени. В София няма да има осезаем напредък, докато няма умно планиране, ефективно управление, отчетност и почтеност и визия за града", отбеляза той.

В отговор зам.-председателят на транспортната комисия от ГЕРБ Зафир Зарков излезе пред журналисти, като отбеляза, че нямало намаляване на пътниците спрямо 2014 г. - когато последно ЦГМ е правило преброяване. Не стана ясно обаче има ли увеличение. От 2014 г. насам т.нар преброяване на пътници не се е осъществявало за цялата градска мрежа, обявиха от "Спаси София", въпреки че са длъжни да правят такава на всеки 3 години. Така всъщност не е ясно колко се увеличават или намаляват пътниците през годините.

"В края на годината ще стартира новата ticket система, която ще дава данни в реално време за всички пътуващи в градския транспорт", обясни Зарков. "Тогава ще имаме възможността за обективно анализиране на базата на тази информация, което при всички случаи ще доведе до оптимизация на някои линии."

Според Фандъкова тези твърдения са спекулативни.

"Данните са официални на ЦГМ, така че, ако твърди, че те са спекулативни, нека да попита дружеството, за което тя отговаря, защо дава спекулативни данни за пред обществото и това означава ли, че се манипулират и други данни: финансови, отчетни и всякакви други", отбеляза Бонев.