ИКЕА пусна реклама с водни чаши, които твърде много приличат на онези, с които България се представи на 58-ото биенале по съвременно изкуство във Венеция, като ги обяви за „артинсталация“.

Българската "артинсталация" във Венеция. Снимка Bulgarian Pavilion at La Biennale di Venezia

Въпросното "произведение" струваше на държавата половин милион лева, но ИКЕА показа, че неговата цена всъщност е 1,99 лв. на бройка. За разлика от участието на България в биеналето, експозицията в ИКЕА е безплатна. Тя отваря врати всяка сутрин в 10,00 часа, шегуват се рекламистите на магазина.

Рекламата гласи:

"Една чаша, която ще стои еднакво добре и на Венецианското биенале, и в твоята баня".

Преди няколко седмици част от инсталацията, с която България се яви във Венеция, а именно една чаша, беше изложена в столичната галерия „Структура“ за продажба.

При появата на чашата в „Структура“ много български творци се възмутиха, тъй като собственичката на галерията Мария Василева беше член на журито, избрало въпросния проект за участие в биеналето.

Галерия "Структура" стана печално известна с изложбата с фалшификати, която направи през лятото на миналата година с гръмките твърдения, че попълва „бели петна в българския модернизъм“.

Случаят с чашата съвсем не е първият, в който ИКЕА се шегува с родната действителност. Ден, след като социалните мрежи бяха залети от възмущение и подигравки заради ремонта на столичната ул. „Граф Игнатиев“, като на прицел тогава попаднаха плочките, с които е покрито пространството пред църквата "Св. Седмочисленици", от ИКЕА пуснаха реклама на килим:

"Симетрия, достойна за истински Граф.“