Според финансовия министър Владислав Горанов - новата наредба за касовите апарати, станала печално известна като Н-18, се използва от бизнеса като смокинов лист, пише news.bg. Протестите срещу документа пък били само опит да се прикрие "грешен модел на правене на бизнес". Всичко това той заяви по време на днешната си среща именно с бизнеса, на която бяха обсъдени проблемите с текста. 

Припомняме, че преди две седмици Наредбата беше отложена с допълнителни 6 месеца, заради заплахата за протести от страна на ресторантьорите, но и от целия работещ бизнес в страната. Така съдбата на документа остава неясна и вече се търкаля между различните си дописвания и редакция в продължение на почти две години. 

Според авторите на наредбата - тя ще изчисти сивия сектор и ще доведе до повече пари в хазната.

Днес Горанов обясни, че той и финансовото министерство са останали с впечатление, че всъщност бизнесът нямал въпроси конкретно към наредбата.

"Да се обединим около принциите на това, което целим - по-справедлива икономическа среда и равноправно третиране на икономическите субекти".

Според Горанов основният проблем на Наредбата идва от неразбирането й. Въпреки това той не откри вина за този факт в ресорното си министерство, нито във НАП. 

"От една страна искаме да сме солидарни към разходите, от друга - да сме много либерални към приходната част на бюджета", обясни Горанов и добави, че събирането на пари в хазната не е самоцел. 

Иначе - министър Горанов потвърди позицията на правителството, че намаляване на ДДС-то за ресторантьорите и хотелиерите няма да има. Те настояваха за 5% ставка. 

Въпреки всичко Горанов призна, че идеята на срещата е да се тръгне по пътя на открития дебат.

"Има неразбиране, около принципите на Наредбата и трябва да се тръгне отначало. Положихме усилия да започнем дебата отначало

И допълни:

"Наредба Н-18 е само инструмент за по-справедливо третиране на взаимоотношенията при правенето на бизнес".

 

"Системата е претоварена"

На срещата обаче беше даден и конкретен пример за проблемите на наредбата по същество. Представителите на три големи хипермаркета разказаха за случай от миналата седмица, в който затварянето на обектите е било много близо. Причината - връзката на касовите апарати с НАП се сринала и по правило те не могат да работят. Спасява ги възстановяване на връзката в последния момент. 

""Бяхме поставени в критична ситуация, защото НАП започна работа по отстраняването на проблема едва на другия ден и успя да го реши час и половина преди крайния срок - 15.00 часа във вторник. Рискувахме нашите устройства да бъдат блокирани. А според наредбата в такава ситуация специализирано лице трябва да посети търговския обект и да рестартира устройствата. Как си представяте да стане това с 800 обекта?", разказа Михаил Петров, финансов директор на Кауфланд, цитиран от sega.bg