Има ли конфликт между министъра на културата Боил Банов и председателя на Комисията по култура в Народното събрание Вежди Рашидов, двукратен министър преди него? Този въпрос най-сетне бе поставен публично, след като арт критичката Весела Ножарова разкри в Нова, че зад споровете около Биеналето във Венеция стои „политическа война“ между настоящия и бившия министър на културата.

Провокиран от изваждането на светло на тази вражда, днес депутатът, бивш министър на културата, неясно защо представил се за пенсионер, се появи в Нова ТВ – като бе анонсирано, че сам е поискал да даде интервю. Като теми за участието му бяха обявени актуалните дискусии около представянето на България на Биеналето във Венеция през 2019-а и предстоящата изложба в Лувъра, и двете организирани от Министерството на културата, ръководено от Банов.

„Аз съм причината да имате министър Банов – заяви Рашидов. – Когато напуснах, предложих заместника си за моето място и премиерът, благодарен съм му, се съгласи.“

„Войната“ между министъра на културата и председателя на Комисията за култура пролича и в скорошното изказване на Вежди Рашидов по повод планираната изложба в Лувъра.

„На мен ми омръзна непрекъснато да изпирам кирливите ризи на тоя и оня“, каза Рашидов и оповести, че ще пътува до Франция, за да изглади проблема.

Изказването му бе в петък, днес е вторник и от участието му в Нова не стана ясно ходил ли е вече до Париж, още повече, че цитира директора на Лувъра Жан-Люк Мартинес.

Относно изложбата в Лувъра, в Нова тази сутрин скулпторът намекна за „вината“ на културното министерство, като уточни, че не французите са създали проблем с тематиката и галерията, определена за експозицията, а българското министерство не си е свършило работата, като не е определило куратори от българска страна.

„Лично съм подписал две спогодби за по 5 години България да бъде показвана в Лувъра – подчерта Рашидов. – А сега работата е проспана в експертно отношение. Министърът не е експерт, не е негова работа това.“

Рашидов подчерта, че във Франция и у нас на тази тема се гледа по различен начин – за френския музей това е наука, а ние възприемаме темата емоционално.

За биеналето

По отношение на Биеналето във Венеция скулпторът изрази своето отношение като бивш министър и като художник. Според него не може да се търси успех в пърформанси и инсталации като „луканките на Ода Жон“ и чашите във Венеция.

„От какво се хранят кураторите? – попита бившият министър, забравил, че за Лувъра липсата на куратор за него беше проблем. – От разни проекти, те не рисуват.“

Рашидов не пропусна да изтъкне заслугите си за това България да е представяна в големи международни изложби, като показа каталози от личното си участие в четири биеналета в други градове, отбелязвайки, че за тях държавата не е дала нито лев. Водещите в Нова пропуснаха да го попитат за неговата изложба в Лондон, провела се между 10 и 21 юли 2018-а, за която държавата плати 20 340 лири (47 046 лв.). Изложбата на Рашидов беше 12 дни, при това той представяше лично себе си, без конкурс, а биеналето продължи половин година.

Спорът на Рашидов с Весела Ножарова и други видни изкуствоведи не е от днес. През 2011 г. отново избухва скандал с Венецианското биенале, защото мнозина арткритици, културни дейци и художници тогава излизат с открито писмо, че Вежди Рашидов в ролята си на културен министър е взел „непублично и непрозрачно решение“ за участието ни в биеналето. Тогава България е представена от тримата художници Греди Асса, Павел Койчев и Хубен Черкелов, с куратор Джордж Лукс. Днес в ефира на Нова телевизия Вежди Рашидов подчерта, че тогава е изпратил тримата творци със спонсорски пари и това е струвало само 20 хил. евро.

На няколко пъти председателят на Комисията за култура днес нарече „екскурзианти“ кураторите и експертите от Министерство на културата, които придружават българските участия на международни художествени изложения.

"Площад Славейков"