Петдесет милиона лева. Толкова ще струва ремонтът на тунел "Витиня" по трасето му в посока София. То трябва да бъде готово до средата на 2020 година, което означава, че цялостната реконструкция на тунела ще е отнела почти 5 години. 

Вчера вечерта от Агенцията по пътна инфраструктура съобщиха, че укрепването на тръбата в посока столицата най-накрая ще започне. Впечатление обаче прави цената за работата. Припомняме, че тръбата в посока София беше готова през 2017г. и струваше 22 млн. лв. Генерално - ремонтът на целия тунел пък започна година преди това.

Тогавашният министър на регионалното развитие и благоустройството и сегашен зам.-министър Николай Ненков обяви, че частта в посока София ще стане само за два месеца, защото този тунел бил в доста по-добро състояние. 

Сега се оказва, че той не просто не е в по-добро състояние, а и че ще струва повече от двойно на първата тръба. Вместо два месеца пък реконструкцията му ще трае доста по-дълго. Общо ремонтът ще отнеме близо 5 години и ще глътне 72 млн. лв. 

Както вече е ясно - работата ще бъде извършена с любимата на управляващите компания - държавната "Автомагистрали". Тя не участва в процедури по обществени поръчки, а печели по един член от Закона за обществените поръчки, който позволява на властта да възлага такива дейности на държавни компании, ако работата тряба да се свърши без забавяния. Проблемът - никой не следи как "Автомагистрали" харчи парите и използва ли подизпълнители. Само за година компанията получи над три милиарда лева без търг. Повечето от тях са за магистрала "Хемус".

Според АПИ цената е такава, защото се налагат някои допълнителни укрепителни работи - тръбата ще бъде укрепена с 55 км анкери, ще има три три напречни връзки, нова облицовка, хидроизолация. Разбира се, ще бъдат изградени и отводнителна и дренажни системи, нова настилка, вентилация и видеонаблюдене.