„Великолепната щесторка“, противопоставяща се на пакета „Мобилност“, вече е деветка.

Това се разбра от думите на транспортния министър Росен Желязков днес пред журналисти в Брюксел.

Към „групата единомислещи“ се присъединиха Естония, Малта и Кипър, обяви той. Останалите в нея са България, Румъния, Унгария, Полша, Литва и Латвия.

Желязков и колегите му от новообразувалата се „деветка“ имаха днес среща с еврокомисарката по транспорта Адина Вълян и с изпълнителния зам.-председател на Еврокомисията Франс Тимерманс.

„Разбира се, това не е мнозинството, на което разчитаме или сме разчитали през миналите години, за да променим нагласите или взетите вече решения. Но най-малкото днес 9 министри показаха ясно и категорично, че не приемат това, което се случва към момента – най-вече по отношение на непропорционалните дискриминационни правила, които ще бъдат наложени за връщането на превозните средства на 8 седмици, връщането на водача на 4 седмици и други“, изтъкна Желязков.

Деветимата министри се фокусирали върху позицията на ЕК за подобряването на социалните и икономически условия за бизнеса и работещите в тази индустрия, заедно с резултата, който се получил. А резултатът според Желязков е непропорционалност и дикриминационност, нарушаваща функционирането на единния пазар и която е в противоречие с политиката за намаляване на въглеродните емисии на Зеления пакт.

Най-важната тема, обсъдена с двамата еврокомисари, била позицията на ЕК да възложи оценка на въздействието, въз основа на която да бъдат променени предложенията в пакета „Мобилност“, известен още като плана „Макрон“.

„Получихме уверения, че оценката ще бъде възложена. Това ще стане с обществена поръчка. Настояваме това да стане най-късно до влизането в сила на разпоредбите. Но нямаме уверението, че това ще се получи“, каза министър Желязков.

Но има 18-месечен период, в който разпоредбите няма да бъдат прилагани. Той започва да тече от момента на обнародването им в Официалния вестник на ЕС. Това може да стане през юли - зависи от второто четене в Европарламента. И в такъв случай преходният период ще трае до януари 2022 г.

Същевременно деветимата министри на транспорта били категорични, че буквално дни след обнародването в Официален вестник ще бъде депозирана искова молба в Съда на ЕС в Люксембург. Основанията за нея не е само връщането на превозното средство. Въпрос на подход е дали исковете да бъдат индивидуални или да бъде един колективен, от името на всички държави.

„По никакъв начин няма да променим нашето виждане“, увери Желязков.

И допълни, че процесът е дълъг, а обичайно не е такъв. И родължава вече във втора Еврокомисия. За съжаление обаче, сме малко на брой и сме от т.нар малки държави.

Отгоре на всичко и Франс Тимерманс е на позиция, обратна на тази на „групата на единомислещите“. Но пък като изпълнителен зам.-председател на ЕК споделя мнението, че е необходима оценка на въздействието. И тя трябва да бъде направена по най-обективния начин, като бъдат включени всички заинтересовани страни с данните, които могат да бъдат генерирани и обсъждани.

Накрая Росен Желязков обобщи, че Еврокомисията не желае моментните конюнктурни съображения на Парламента или Съвета да застрашат устойчивостта на европейските политики.