Ще се действа на принципа "колкото-толкова" за дистанционното обучение на учениците, които са си по домовете заради коронавируса засега до 29 март.

Това съобщи образователният министър Красимир Вълчев на брифинг в Министерския съвет.

Близо 2000 учители не разполагат с технически устройства за преподаване онлайн. И затова ще бъдат отпуснати 1-2 млн. лв. за купуването. В същото време около 11% от учениците не само нямат компютри, но достъп до интернет.

Много от децата, които няма да могат да имат достъп до дигиталните уроци в условията на карантина и извънредно положение живеят в ромски махали. 

По думите на Вълчев се водят разговори с мобилните оператори да предложат точки за безжичен интернет, там, където децата и родителите им нямат никакъв достъп до онлайн мрежата. 

А там, където не може ще се въведе дигитално образование, учебните материали ще се разпечатват с минимален досег на взаимодействие. И ще се контактува основно по телефон, добави министърът. 

Все още се работи по отстраняване на инфраструктурни проблеми, които попречиха на онлайн обучението и въвеждането на дигиталните уроци да започне от понеделник.

Вълчев коментира и проблемите с достъпа до най-популярната платформа Shkоlo.bg, използвана най-масово от училищата. 

"20 пъти е нарастването на опитите да се влезе в нея, няма система, която да може да издържи такъв ръст", каза той.

Той обясни, че се надява, че още днес платформата ще заработи нормално, "тя беше избрана от най-голям брой училища, но малка част са я използвали за ефективно обучение досега".

Проблемите пред дистанционното обучение

Към момента от министерството препоръчвали първо да се пробват по-лесните форми на дистанционно обучение, като по-предпазливо се стартира със синхронната форма на онлайн обучение, в т.нар. онлайн класни стаи. Училищата са в много различна степен на готовност, призна той. Като похвали подготвеността на Пловдив-град, където училищата по-отдавна са започнали да действат със синхронната форма на обучение.

От министерството работели с Microsoft Teams, това било и тяхното предложение, но всяко училище само вземало решение как ще провежда дистанционното си обучение, като се следвал принципът "колкото-толкова".

Министърът, който иначе започна бодро, отбелязвайки колко било впечатляващо как системата се мобилизира в тази ситуация, обясни забавянето на онлайн обучението с проблеми, трупани повече от 20 години. 

Много родители днес се оплакаха, че децата са чакали да започне дигиталният им клас в 8 сутринта в система на Microsoft Teams, но това не се случило. Министър Вълчев призова родителите да съдействат на учителите и да бъдат търпеливи. 

По думите му обаче вече са били създадени профили в система на Microsoft Teams на всички учители и ученици.


От утре започва излъчването на телевизионните уроци по БНТ 2.

"Сега е моментът да гледат повече телевизия", каза министърът. 

Изпитите засега се провеждат по план, съкращава се материал

Той отново повтори, че няма основание тази година да се брои за нулева. Но обърна внимание и на това, че предварителните изпити за университетите могат да се изместят, или да не се проведат. 

"Предварителните изпити правят така че дванасейтокласниците да не учат. Няма нищо фатално да не се случат тази година", каза Вълчев.

Министърът отбеляза освен това, че самият той не бил привърженик на предварителните изпити, но все още не бил внесъл предложение за законодателна промяна по въпроса.

Матурите не били застрашени от провеждане по никакъв начин. Единственият проблем щял да настъпи при най-лошия сценарий - ако до датите на матурите, все още не е премахната карантината. Иначе във всички останали варианти, щяло да се пристъпи към съкръщаване на учебен материал, който влиза в изпитите, като например се включи материал и само от първия срок.

"Изпитите са ни сравнително най-малкият проблем", повтори министърът.

Той отново разви познатата си теза, че целта на матурите е да се променят в много по-голяма степен, да станат тип PISA, а не просто заучаване на материала.

Вълчев не се ангажира да даде срок до кога ще продължи този режим на обучение. Спомена дори и края на Великден, но добави, че нито един сценарий, който се обсъжда няма пълна вероятност да се изпълни.  

Ще се удължава ли учебната година?

Според министъра във ведомството се обсъждали различни сценарии, имало седем-осем възможности, даже и повече "ако си развием въображението". Единият вариант, ако ваканцията продължи до 29 март, тогава можело да не се налагат промени в учебната година. Ако сегашната ситуация продължи до 13 април - до когато към момента е извънредното положение, щяло да има преструктурирания като пролетната ваканция се трансформира във ваканция в дните около Великден. Ако продължи повече, ще се мисли за друг вид преструктурирания  или компенсиране - било през съботните дни, било през юни.

"Бих посъветвал никой да не си прави планове за юни, защото не се знае докога ще продължи настоящата ситуация", добави Вълчев.