Страните членки на ЕС имат право да поискат допълнително удължаване на 30-дневния срок на дерогациите от правилата за максималното разрешено време за шофиране и минималните почивки на водачите на товарни камиони.

Това отговори на въпрос на Клуб Z говорителят на Еврокомисията по въпросите на транспорта Стефан де Кеерсмаакер.

„Такива молби са разрешени от европейското законодателство. Когато огласи съобщението си за „зелените“ коридори и насоките си за тях, ЕК даде знак, че ще даде положителен отговор на такива молби, предвид настоящите проблеми“, каза той.

Брюксел обаче внимателно ще наблюдава временните изключения. Важното е те да не застрашавант здравето на шофьорите, безопасността им и условията, при които те работят, допълни Де Кеерсмаакер.

Миналата седмица стана ясно, че от 19 март всички страни членки на ЕС са въвели дерогации по Регламент 561/2006, предвиждащ хармонизирането на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт. И те са в ущърб на водачите и правата им.

Причина е епидемията от коронавирус, поради която повечето държави върнаха граничния контрол. В отговор Комисията обяви създаването на „зелени“ коридори, по които бързо да преминават товари със стоки и медикаменти.

В резултат на дерогациите в България шофьорите, извършващи национални и международни превози на товари, вече карат не до 9, а до 11 часа. Редовният седмичен период на почивка е намален от 45 на 24 часа, без компенсация. Минималните дневни почивки са заменени от 45-минутен отдих на всеки 5 часа и половина.

Тези мерки у нас са влезли в сила на 19 март и важат до 13 април.

Също така вчера стана ясно, че транспортните министри на България и още 7 страни членки на ЕС са поискали в писмо до трите евроинституции ЕС да спре работа по реформата на условията на труд за шофьорите на камиони. Става дума за пакета „Мобилност“.

Именно той предвижда повече време почивка за шофьорите и задължаа работодателите да им осигуряват преспиване в крайпътни хотели, а не в кабините.

„Писмото е получено в Еврокомисията, в момента то се проучва и ще излезем с отговор“, каза Стефан де Кеерсмаакер.

Той обаче изрично изтъкна, че ЕК прави разлика между „зеблените“ коридори и пакета „Мобилност“. 

„Зелените“ коридори бяха въведени, за да минава трафикът по тях при възникналата ситуация по границите. Те са важна, но само временна мярка. А пакетът „Мобилност“ цели да осигури по-добри условия на работа и по-добра конкуренция. Тези цели остават валидни. И затова правим разлика между двете инициативи“, отбеляза говорителят.