Преди седмица техногигантът Google обяви, че ще споделя данни с правителствата по света за ефективността на мерките срещу новия коронавирус. Това естествено предизвика притеснения за разкриване на лична информация и данни за движението на хората, затова компанията публикува докладите си за всички страни публично.

От тях става ясно, че Google само са агрегирали информация за движението на хората на публични места, без да разкриват конкретно кой къде е бил в последните няколко седмици. Те също така обаче дават изключително интересна информация за това как градовете по света опустяха след налагането на разнообразни мерки срещу пандемията.

Измерването на Google започва от началото на март, така че то е хванало първата седмица, в която повечето държави още не бяха наложили каквито и да е било мерки.

В България се наблюдава 66% по-малко човекотрафик в молове, ресторанти, кафенета, музеи, библиотеки и др. - логично, тъй като те са затворени още от първият ден на извънредното положение у нас.

С 29% е намалял трафика около работните места на хората, докато този около домовете им се е увеличил с 11%.

Въпреки че градският транспорт продължава да работи, в ключови точки от транспортната мрежа като основни спирки на метро, автобуси и др. човешкият трафик е спаднал с 58%.

32% по-малко са посещенията в парковете, в които бе забранено да се влиза в средата на изследвания период. С 36% е спаднал трафика и в супермаркети, пазари и магазини, вкл. аптеки.

Google публикува данни и по области, които показват любопитни разлики. Най-много например си стоят вкъщи в Перник и Враца - при тях има 21% увеличение в жилищните квартали. В Силистра пък изглежда, сякаш мерките се игнорират - едва 3% увеличение на трафика около жилищата, и само 37% спад на посещенията в кафенета и ресторанти.

Ето и пълните данни за България:

 

 

В много държави се наблюдава подобен ефект от мерките. Но има и крайности. В Италия например, ударена най-сериозно от вируса, посещенията на заведения е спаднало с 94%, на работни места - с 63%, в парковете - с 90%, а в магазините и аптеките - с 85%.

В Япония пък посещенията на работното място са спаднали едва с 9% - държавата е известна със своята изключително строга работна дисциплина. В САЩ данните варират според мерките, възприети в различните щати, като в Калифорния, където те са строги, има над 50% спад при посещенията на заведенията, а в Арканзас, където извънредно положение на практика няма - само с 26%. Пълните данни за различни държави можете да видите тук.

Тези доклади за "мобилност на общността" ще са публични само докато трае извънредното положение по света, обещават от компанията.