Кабинетът в лицето на земеделския министър Десислава Танева продължава да настоява за въвеждането на спорната си идея от началото на седмицата, а именно - да въведе практически протекционизъм за българските стоки в големите хранителни вериги. 

Основната идея е да се задължат всички вериги, които оперират в страната, да предлагат българска регионална продукция на потребителите, като за нея да бъдат отделени специални пространства. Те от своя страна да бъдат поне половината от общата площ на обектите. 

Тя беше широко критикувана от големите хранителни вериги, които смятат, че подобно действие погазва принципите на пазарната икономика и че това ще доведе до повишаване на цените на някои стоки за крайните потребители.

"Няма причина да се оскъпят българските стоки във веригите. Потребителите ще решат какво да пазаруват и вноса на стоки във веригите ще се водят по това", обясни днес Танева пред бТВ. 

Според Танева идеята на министерството няма да нарушава сегашния канал за доставки на веригите. Всъщност това не е вярно заради спецификата, по която работят тези търговски обекти. В масовия случай те разполагат с един контролен склад, от който се извършват доставките до всички обекти.

Сега обаче предложението на ресорното министерство ще обърка тези планове заради една специфика на постановлението. То предвижда търговските вериги за хранителни продукти да отдадат поне половината си площ за български продукти, които освен това да са произведени в радиус на 200 км от областния град, в който оперират.

"То предвиждаше търговските вериги за хранителни продукти да отдадат поне половината си площ за български продукти, които освен това да са произведени в радиус на 200 км от областния град, в който оперират", аргументира се Танева. 

Основната логика на министерството е, че трябва да се подкрепят местните производители в условията на криза. Тя обаче отказва да коментира правото на собствена политика на веригите и пазарната икономика. Според нея нищо не пречи идеята да се осъществи и няма никаква намеса в автономното право на собственика. 

Големият проблем е, че такава политика може да се окаже в разрез с европейските правила за държавната помощ и регулациите за свободната конкуренция. 

Ограничението за радиус от 200 км от областния град пък ще навреди на такива производители, които се намират далеч от София, където е съсредоточена огромната част от пазара. 

Най-голямата опасност обаче е, че магазините ще останат полупразни заради невъзможността да бъдат заредени по изискванията на проекта.