Има нещо обидно в призивите на министърката на туризма Николина Ангелкова, която онзи ден се обърна с минорно слово към българските граждани да спасяват родния туризъм през тази критична година под знака на коронавируса. 

"България е всичко. Да изберем България за късна почивка - това е изключително важна кауза", обяви безпомощно тя в момент, когато туристическият бранш поиска нейната оставка.

Николина Ангелкова е един от несменяемите министри на премиера Бойко Борисов. Тя е на този пост от 2014 г. И за това време нито веднъж не виждаше силния потенциал на българските туристи. На глас развиваше стратегии за това как ще се привличат туристи от Индия, Китай, Япония, Южна Корея, Русия. Броеше всеки влязъл индиец и китаец. Ангелкова се хвалеше с интервюта как й е дошла идеята един от най-известните актьори на Боливуд - Аджай Девган - да се снима в рекламен клип за България, който ще се излъчва само в Индия. Амбицията на министърката се целеше и в туристи от Турция, която има своите Анталия, Мармарис, Кушадасъ, Бодрум. Държавата водеше преговори за облекчаване на процедурата по издаване на визи за руски граждани, хиляди от които имат и имоти в България (сега се готвят още облекчения).

Всички усилия бяха насочени за привличане на туристи отвън. България в британските медии беше рисувана години наред като дестинация за алкохолен и секс туризъм. И ако министерството не си плащаше за реклама в големи западни медии, нямаше и да се чуе за красотата на страната, за нашата история и за различните видове туризъм, които се предлагат тук. 

Години наред туристическият бранш беше обърнал гръб на българските туристи. Колко пъти бяха променяни закони, свързани със заменки, преустройство на земеделски земи, орязване на защитени територии. По места кметове и общинари насърчаваха разпродаването на публична собственост и презастрояването и на малкото останали диви места, багери изравняваха защитени дюни. Чрез законни схеми Българското Черноморие се превърна в "бетономорие". Крайбрежието беше бетонирано и застлано с платени чадъри и шезлонги. Плажовете се раздават на концесия на мутри и офшорки. Къмпингари и любители на палатките бяха превърнати в престъпници. Месеци наред гърмяха скандали за злоупотреби с къщите за гости по програми към земеделското министерство.

През всичките тези години се говореше само и единствено за концесии и лобистко законодателство – от морето до интересите на един банкер в Банско през директно източване не европейски фондове. Как пък веднъж не бяха насърчени малкият и средният бизнес, семейният с къщи за гости, културният, историческият и религиозният туризъм, рекреационният (възстановителен), еко- и селският туризъм. 

На всичкото отгоре в края на миналата година управляващите от ГЕРБ наложиха патентен данък на всички собственици на апартаменти или стаи, които се отдават под наем чрез платформи като Airbnb и Booking. Това как стимулира семейния бизнес? 

През 2019-а – на петата година от своето министерстване, Ангелкова обяви свой грандиозен план за "разработване и прилагане на стратегически документи за развитието на туристическите райони". И този документ струваше половин милион лева. Какво стана с поредната стратегия?

За да излязат сега представители на държавата и да предлагат отново с публични средства да се спасява сезонът. Или както хитро го обявиха управляващите – държавата да дава ваучери за почивка по родните курорти тази година. Идея с огромен потенциал за нови схеми, като се вижда и кои са първите, които се възползват от мярката 60/40 за помощ на родния бизнес – големи хотели, футболни отбори, казина, та дори и столичната фирма, която поставя скоби на неправилно паркирали автомобили.

За всички тези проблеми отговорност носи и самият туристически бранш. Той направи всичко възможно да загуби доверието на хиляди платежоспособни българи, които години наред избираха да почиват в Гърция, Турция, че дори и в екзотична Албания. Лошо обслужване, ниска хигиена, желание да се печели от всичко – от сламката до чадъра за 15 лв., отблъсна немалко българи. И вероятно единственото, което би ги мотивирало да се върнат на Българското Черноморие, биха били затворените граници. 

Едва ли мутрата със златен ланец, която къса билетчета за паркинг и чадър на плажа, може да провокира патриотично чувство и дълг под призива: "България е всичко." А иначе Министерството на туризма отдавна има нужда от проветрение. И е въпрос на време това да се случи. Защото министър Ангелкова може и да не е "разпространила тази зараза?!", както се изрази в едно интервю, но е отговорна политически за проблемите в сектора.