Над 70% от младежите в България се съгласяват с твърдения, според които ромите са заплаха. 14-19-годишните подкрепят призиви за действие срещу това малцинство, включително със сила.

Това сочат резултатите от националното проучване, осъществено в средата на 2019 г. лице в лице с над 1000 младежи на възраст от 14 до 19 г. от цялата страна. Изследването е проведено от Центъра за изследване на демокрацията в рамките на комуникационната кампания „Намери друг начин“, която има за цел да насърчи критичното мислене и гражданската активност сред младите хора.

Друга група, често възприемана като обществена заплаха от младите, е тази на мигрантите, въпреки че към момента дори и реално темата за бежанска вълна към България да отсъства. Близо 64% от анкетираните се съгласяват, че мигрантите не трябва да бъдат допускани да влизат в страната на всяка цена.

52% от българските младежи на възраст 14-19 г. са били изложени на крайно съдържание онлайн. Около 30% от тях са попаднали на такова съдържание по случайност.

Проучването цели да идентифицира влиянието на крайните послания и действия (онлайн и офлайн) при формирането на мнение сред младите хора в България. Както и да определи до каква степен младото поколение е било подложено на  послания, приканващи към агресия и омраза срещу определени обществени групи, оясняват авторите на изследването.

Данните показват, че пасивното излагане в интернет на враждебни послания срещу определени социални групи, както и безкритичното им приемане от младите, е пряко свързано с нормализиране на насилието и агресията като допустими действия за разрешаване на социални конфликти”, коментира Росица Джекова, директор на програма "Сигурност" в Центъра за изследване на демокрацията.

“Отсъствието на масови програми по медийна грамотност в училищата само утежнява ситуацията, тъй като у младите липсва базова култура за критично отсяване на медийното съдържание. Призивите към крайни действия се оказват особено примамливи за онези младежи, които макар и малка група на фона на преобладаващата липса на гражданска ангажираност у младите, все пак търсят начин да изразят недоволство“, добавя тя.

Затова и кампанията „Намери друг начин“, която трябва да се опита да промени тези нагласи сред най-младите, достига до аудиторията си чрез поредица от видеа и оригинално съдържание в социалните медии. Първото видео на проекта включва добре познатите на всички инфлуенсъри Павел Колев, Христо Стефанов (Ицака), актьорът и журналист Стефан Попов-Чефо, както и певицата Прея.

В него, заедно с младежи, които попадат в таргет групата на кампанията, те реагират на избрани негативни коментари в медиите и социалните мрежи и споделят своето мнение дали това е редно и какво според тях провокира анонимната липса на толерантност и често грубото изопочаване на факти.