Министерството на финансите предлага създаването на държавно предприятие „Държавна петролна компания“ към министъра на икономиката, която да изпълнява всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите от петролни енергийни продукти. Освен това тази компания ще изгради през следващата година бензиностанции на територията на цялата страна в населените места и на основните пътни артерии. 

Това съобщение се появи по-рано днес на страницата на Министерството на финансите. В краткото резюме не се дава много обяснителна информация, но основите й са ясни. 

Целта на упражнението според мотивите на МФ е да се "оптимизира управлението на задължителните резерви и ще се гарантира постигането им и устойчивото им поддържане в изпълнение на изискванията на европейското законодателство". 

Държавните бензиностанции пък щели да подобрят конкуренцията на пазара и да осигурят максимално ниски цени за гражданите и бизнеса (бел.ред. - цените би трябвало да се определят от пазара. Ако съществува картел, би трябвало това да бъде работа на Комисията за защита на конкуренцията, която многократно е правила проверки и никога не е откривала проблеми). Бензиностанциите на държавната компания щели да осигуряват възможност за зареждане и на електромобили в контекста на стратегията за нисковъглеродна икономика и опазване на околната среда.

Освен това обаче има и нова важна предложена промяна - лицензираните складодържатели да нямат право да отказват съхранението на горива на други вложители. Тук вероятно се има предвид отдавнашното оплакване на някои от малките играчи на пазара, че "Лукойл" ги притиска с условията за достъп до данъчните складове. 

От министерството информират, че се очаква новата държавна компания да разполага и със свои бази, в които да се съхраняват горива и на други вложители. Това на практика е стара идея, която сега да се осъществи. Идеята за държавните бензиностанции пък отдавна е в "употреба", а един от нейните най-големи защитници е лидерът на "Воля" Веселин Марешки, който сам има такъв търговски обект. 

Това е поредната крачка на държавата към влизането на частните търговски пътеки, след като вече беше поето разпространението на печата, беше одържавена Националната лотария, създава се и огромната структура на държавен ВиК холдинг, която трябва да се финансира с 1 млрд. лв. Огромна част от поръчките на Агенция "Пътна инфраструктура" пък минават през държавната компания "Автомагистрали".

Днешното предложение идва на фона на решението на парламента да накара "Лукойл" да разпарчетоса базите си на няколко данъчни склада и така компанията да плаща повече такси. Освен това бяха приети правила за видеонаблюдение и контрол по изходите на базите въпреки масираната съпротива на бранша.