Мишел Пиколи, актьорът, свързван най-често с творчеството на Луис Бунюел и Жан-Люк Годар, е починал на 94-годишна възраст. Новината за смъртта му е потвърдена от семейството му пред АФП.

Той си отишъл в прегръдките на съпругата си Людвин и децата му Инор и Мисия, след като претърпял инсулт, допълват роднините му пред Франс прес.

Кариерата на Пиколи започва през 40-те години на миналия век, световна слава придобива години по-късно – през 1955-а, когато излиза филмът „Френски канкан“ на Жан Реноар. Там го забелязва Бунюел, който му предлага ролята на свещеник в „Смъртта в тази градина“. Този филм поставя началото на творческо партньорство, което ще се прояви в още шест филма на режисьора, сред които „Дневникът на една камериерка“, „Дневна красавица“ и „Дискретният чар на буржоазията“.

За връх в кариерата на Пиколи е смятана ролята му в „Презрението“ на Годар. В партньорство с Брижит Бардо, актьорът влиза в образа на сценарист, нает да работи по адаптация на „Одисей“.

В следващите години Пиколи се снима в редица френски арт филми – запомнящи са участията му в „Death in a French Garden“ (1985), „Mauvais Sang“ (1986) на Лео Каракс и „La Belle Noiseuse“ (1991) на Жак Ривет. През 2011 г. играе в „We have a pope“ на Нани Морети, а един от последните му ангажименти е през 2012 г. в друга продукция на Каракс – „Holy Motors“.

Наричаха Пиколи "френският Кари Грант" и го сравняват с холивудски звезди като Джими Стюарт и Гари Купър, припомня АФП. Помни се с умението да се адаптира буквално към всяка роля и сценарий с естественото излъчване на обикновен човек, под което прозира нотка зло.

От прелъстител през полицай и гангстер до папа, Пиколи продължава да се превъплъщава и през 70-те и 80-те години на миналия век. Но гилдията така и не му връчи "Сезар" - френския еквивалент на наградите "Оскар", въпреки че е номиниран 4 пъти, последният - през 1991 г. за La Belle Noiseuse на Жак Ривет.

Ето няколко от неговите знакови филмови сцени:

"Площад Славейков"