Интернет платформи в ЕС са премахнали или блокирали милиони заблуждаващи реклами или списъци с продукти, свързани с COVID-19.

Това е станало след призив на Еврокомисията, съобщиха от централата на институцията в Брюксел.

Призивът е част от ангажимента на ЕК да защитава онлайн потребителите. Затова тя координира своего рода „скрийнинг“ или „прочистване“ на сайтове. Целта е да се открие къде потребителите в ЕС са изложени на опасност от съдържание, разпространяващо фалшиви твърдения или фалшифицирани продукти в контекста на коронавируса.

„Прочистването“ е извършено от мрежата „Сътрудничество за защита на потребителя“ (СЗП). То се състои от две части - проверка на високо равнище на онлайн платформите и задълбочен анализ на специфични реклами и сайтове, свързани с продукти, за които има голямо търсене заради пандемията.

„Търговци мошеници обаче продължават да намират нови начини за възползване от уязвимостта на потребителите, да заобикалят алгоритмичните проверки и да създават нови уебсайтове. В разгара на глобалната пандемия като потребител трябва да сте наясно, че няма чудодейни лекарства онлайн“, коментира еврокомисарят по правосъдието Дидие Рейндерс.

Какво установиха проверките

В скрийнинга на платформите участваха органите за защита на потребителите от 27-те страни членки на ЕС. Те изпратиха 126 отговора на въпроси, свързани с компаниите, с които поддържат постоянни контакти, и други национални участници.

Специално внимание е било отделено на проверката на оферти за защитни маски, гелове, тестове, както и на храна, хранителни добавки и нехранителни продукти, за които се твърди, че имат лечебни ефекти, свързани с вируса.

В 38 случая от СЗП открили редица съмнителни оферти или реклами на продукти, изтъквани със заблуждаваща цел в контекста на заразата. Имало и много твърдения, че определен продукт е в състояние да предотврати или лекува инфекция. Съответно и цените им били твърде високи.

Отделно от това станало ясно, че мошеници използват „хищнически практики“, затрудняващи откриването им. Един от методите бил умишлено допускане на правописни грешки с цел избягване на текстови филтър.

От Google блокирали 80 милиона реклами, свързани с коронавируса. От eBay блокирали или премахнали 17 милиона списъка, нарушаващи потребителските регламенти в ЕС. В резултат от Amazon съобщили за намаляване със 77% на седмичния брой нови списъци с продукти, свързани с коронавируса, в сравнение с март.

Проверени били 268 сайта, от които 206 ще бъдат допълнително разследвани за нарушение на потребителските регламенти на ЕС.