Американският президент Доналд Тръмп се готви да подпише изпълнителна заповед срещу социалните мрежи в САЩ, след като влезе в конфликт с иначе любимата си платформа Twitter, съобщиха световните медии.

Според Си Ен Ен, която е получила достъп до чернова на изпълнителната заповед, тя има за цел да преосмисли ключов закон от 1996 г., който защитава уебсайтове и технологични компании от съдебни дела.

Преди дни микроблогинг платформата Twitter маркира две от съобщенията на Тръмп като заблуждаващи. В тях президентът заклейми гласуването по пощата на избори, което според него щяло "да развърже ръцете на всички за изборни лъжи, измами и кражби на бюлетини".

Американският държавен глава и преди е критикувал социалните мрежи, че цензурират консерваторите, но предстоящата изпълнителна заповед може да е началото на същинска война с Facebook, Twitter и други онлайн гиганти.

Проектът за заповед е насочен към Закона за комуникационно благоприличие. Член 230 от законодателството предоставя широк имунитет на уебсайтове, които подбират и модерират собствените си платформи, и е описан от юридическите експерти като "26-те думи, създадени в интернет".

"Никой доставчик или потребител на интерактивна компютърна услуга не се счита за създател или говорител на всяка информация, предоставена от друг доставчик на информационно съдържание", гласи въпросният чл. 230.

Според президента защитите обхващат главно технологичните платформи, опериращи "добросъвестно", и че социалните мрежи не се вписват в тази категория.

"В страна, която отдавна цени свободата на изразяване, не можем да допуснем ограничен брой онлайн платформи да избират ръчно речта, до която американците могат да имат достъп и да предават онлайн, се казва в проекта на заповедта. - Тази практика е в основата си неамериканска и антидемократична. Когато големите, мощни компании за социални медии цензурират тези, с които не са съгласни, те упражняват опасна власт."

Проектът за заповед също така обвинява социалните мрежи, че "се позовават на непоследователни, нерационални и неоснователни оправдания, за да цензурират или по друг начин да накажат речта на американците тук, у дома".

Освен това тя обвинява Google, че помага на китайското правителство да следи своите граждани; Twitter - за разпространение на китайска пропаганда; и Facebook - за печалба от китайска реклама. До момента трите компании не са коментирали темата.