"Според мен няма нужда от промяна на данъчния модел. Нашата система е доказала, че работи. Стимулира растежа на брутния вътрешен продукт и инвестиции и в същото време позволява на държавата да има ресурс за своите политики. Експерименти не бива да се правят."

Това заяви днес вицепремиерът по икономическата политика Томислав Дончев. Той коментира темата, която през последните дни стана особено актуална, а двама президенти - настоящият Румен Радев и бившият Росен Плевлелиев - призоваха да се "срути" системата на плосък данък и да се въведе прогресивна скала. Тази теза традиционно се подкрепя от синдикатите, но се отрича от бизнеса. 

Според Дончев обаче прогресивното облагане няма да доведе до повече справедливост, защото и в момента богатите плащат повече. 

"Те и сега богатите плащат повече. Дори в режим на плосък данък - ако имате повече доходи, ще плащате повече", обясни той.

Изказването му е типично за представител на ГЕРБ, чиито политици от години твърдят, че промяна на данъчната система в тяхно правителство няма да се прави. Такова беше и мнението на финансовия министър Владислав Горанов, който дори е заявявал, че никакви ставки няма да се пипат, докато той управлява министерството. Преди няколко седмици обаче премиерът Бойко Борисов еднолично взе решение да се намали ДДС ставката на 9% за ресторантьорите и книгите въпреки категоричната позиция "против" на Горанов. Преди дни Борисов призна, че това е било грешка, но въпреки това обясни, че поправката ще продължи пътя към приемането си (б.р. - вече е приета на първо четене в парламента) и че това било политическо решение, последиците от което можел да понесе. 

"Това беше спорно решение, което е взето след много дебати и спорове. Аз лично, както и финансовият министър, бях против", разказа днес и Дончев. 

И повтори основната опасност от намаляването на ставката за един сектор - лавионоообразни подобни искания от различни браншове и за различни видове стоки. Нещо, което вече може да бъде видяно по предложенията на различните партии в парламента, които предложиха намален ДДС и за фитнеси, храни, лекарства, детски стоки и др. Тези идеи засега не се приемат от мнозинството, но споровете по политиката на сваляна на ставката продължават. 

Все пак Дончев обясни, че това било само временна антикризисна мярка за този много засегнат бранш, който можело да не е най-важният от икономическа гледна точка, но бил важен за "душевния комфорт". Временното действие на намалението беше и първоначално обявено от Борисов, но вчера министърът на икономиката обясни, че ако ресторантьорите докажели, че мярката работи, можело да остане и за постоянно. Според предложението на ГЕРБ - ДДС за бранша ще остане 9% до края на 2021 г. 

Вицепремиерът за пореден път защити и мярката, станала известна като 60/40, въпреки всички критики към нея. Тя работела, защото към нея имало голям интерес и това се било доказвало от числата. Както Клуб Z писа вчера - до момента мярката е запазила работните места на 240 000 души, но разплатените пари са за 130 000 работници и за около 53 млн. лв. Отделените средства пък са милиард лева. 

Дончев беше ясен, че схемата ще продължи да работи поне до септември, като нейният обхват ще бъде разширен. Нещо, което се очаква от няколко седмици, но стана ясно, че едва ли ще има промяна на съотношението между държавното участие в изплащането на заплата и осигуровка и участието на работодателите. 

Не беше подмината и темата, която създава скандали през последната седмица и по която властта все още не може да даде задоволителни отговори - създаването на Държавна петролна компания. Дончев се концентрира върхи първата част от законопроекта, която предвижда държавата да изгради собствени данъчни складове, като така даде шанс на конкуренцията и свободния пазар. Всъщност тази идея не се критикува почти от никого, защото от години се знае, че на пазара на данъчните складове има практически монопол на "Лукойл".

Според вицепремиера обаче бъдещите държавни бензиностанции и техните обекти не били същественото в проекта и не ги коментира по същество.

"Дали ще има пунктове за продажба на горива не е най-същественото."