Художникът пластик Кристо притежаваше „лудостта на величието и гения на великолепието“, а творбите му „преобразяваха сградите и пейзажите по света в поетични събития“, написа френският президент Еманюел Макрон в почит на починалия на 31 май творец, предаде АФП, цитирана от БТА.

„Президентът на републиката и съпругата му (Брижит Макрон) се прекланят пред творчеството на този поет на пространството с грандиозни видения и поднасят на близките и почитателите му своите съболезнования“, пише в официалното съобщение.

Известен с монументалните си проекти, в които опакова сгради като парижкия мост Понт-Ньоф или Райхстага в Берлин, роденият в България Христо Владимиров Явашев почина на 84 години.

Изложбата, която ще му бъде посветена в центъра „Жорж Помпиду“ в Париж и ще бъде открита на 1 юли, „ще е като почит от името на Франция за този артист, когото обичаше и който я обичаше“ - увериха от френското президентство.

„Независим до свирепост“, „артист визионер, чиито монументални проекти очароваха света“ и „виртуоз в опаковането“ това бяха част от определенията за Кристо в световните медии в текстове, посветени на кончината на художника с български произход.

Смъртта на Кристо сложи край на неговата монументална авантюра, написа „Фигаро“:

„С модерното си изкуство той наложи една XXL визия, която смесва пейзаж, архитектура, скулптура и детска мечта.“

"Проектите му изискват сътрудничеството на собственици на земя, представители на властта, съдии, екологични организации, местни граждани, инженери, работници, „малцина от тях с интерес към изкуството и дълбоко нежелание животът и околната им среда да бъдат нарушени от ексцентричен визионер, който говори на полуразбираем английски“, отбеляза "Ню Йорк таймс".

„Отново и отново Кристо надделяваше с упорство, чар и детинска вяра, че в крайна сметка всеки ще види нещата така, както той ги вижда“, написа Уилям Граймс в дълъг некролог в изданието, посветен на твореца.

Шекспир каза, че „светът е сцена“. Кристо ни показа, че светът е художествена галерия – отчете известният критик Уил Гомпърц за Би Би Си. – Роденият в България артист не се интересуваше от стерилните бели стени на съвременните музеи, където обектите съществуват извън реалността на всекидневието. Той искаше да превърне всекидневието в изкуство, да накара хората да погледнат отново и да се замислят над заобикалящата ги среда.