Article_top

Въпреки ведрите прогнози за чистотата на въздуха, публикувани на сайта на Столична община, видимо (буквално) нещата не стоят така.

Фините прахови частици (ФПЧ) са над нормата, а засега не е известно какъв резултат са дали призивите на "Московска" 33 хората да слязат от автомобилите и да се качат на градския транспорт, да минат от твърдо гориво за битово отопление към екологично такова и да използват буферните паркинги - които в момента са безплатни.

Темата не е нова за намиращата се в котловина София, а е по-скоро дежа вю. Но и тази поредна зима от общината започнаха да обявяват мерки за справяне с проблема. Този път решиха да участват и депутатите от управляващата ГЕРБ. А от БАН успокояват: "два пъти е спаднало замърсяването на въздуха в София".

Ето какво се случва по темата към 10 декември:

Горенето на отпадъци - в НК

Очевидната липса чист въздух (а и видимост) принуди голямата управляваща партия ГЕРБ да обяви днес извънредно, че по обяд ще внесе изменения в Наказателния кодекс, свързани с нерегламентираното изгаряне на отпадъци. За такива изменения отдавна говореше новият-стар кмет Йорданка Фандъкова (ГЕРБ), като проектът бе залегнал и в предизборната й кампания. В интервю за Клуб Z тогава тя заяви, че отдавна е поискала от парламента мерки за инкриминирането на горенето на отпадъците, защото само административните такива не давали резултат. 

Както е известно, в редица столични квартали, по-бедното население използва всякакви средства, за да се отоплява, в т.ч. чрез горене на стари гуми. Общината бе организирала миналата зима кампания за събиране на старите гуми, която ще се пренесе и тази година.

Според РИОСВ София причини за превишението на средночасовите норми (за вчера, 9-и) за азотен диоксид в пункт София-Младост са "интензивния автомобилен транспорт, съчетано с неблагоприятни метеорологични условия. А причина за превишенията на средноденонощната норма за ФПЧ10 е "масово използване на твърдо гориво в битовия, обществения сектор и емисии от автомобилния транспорт, съчетано с неблагоприятни метеорологични условия".

"В последните дни има значителни превишения. Ясно е, че не трафикът е виновен за тях, а отоплението с твърдо битово гориво и горенето на отпадъците", признава и самата Фандъкова.

БАН: Хората са безсилни срещу природата

"От вчера вечерта два пъти е спаднало замърсяването на въздуха в София. Очакваме днес да започне процес на очистване. Надявам се утре, с помощта на вятъра и лек валеж следобед, да се поизчисти малко градът".

Това пък заяви пред БНР проф. Христомир Брънзов - директор на Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ) към БАН. И обяви, че сме безсилни пред природата.

"Разчитаме първо на природата – природата е тази, която се самоочиства. Тя създава този похлупак и тя е тази, която го вдига. Ние трябва да разберем, че природата е много по-силна от нас и да се адаптираме към нея, а не да се мъчим да се борим с нея."

За да се тръгне към търсене на решение на проблема с мръсния въздух, първо трябва да се знаят източниците, отбеляза проф. Брънзов и добави:

"Това, което винаги ще замърсява града, са неговите собствени източници на прах – строителството, триенето на гумите в асфалта, почвената ерозия. Колкото и да се мие градът, не може да бъде измит. Винаги ще има този източник на прах. Точно този прах, който стои в града, вдига се, сваля се – той има много сериозно влияние върху замърсяването на града. Разбира се, автомобилите и битовото горене също. Има още един източник – това е външният източник на прах за града."

Според него гражданските станции имат предимството, че дават пространствена представа за разпределянето на замърсяването в града, което може да помогне на властите. Той обаче не вярва на стойностите, които показват.

Стойностите - кой как ги чете

Четенето на различните по вид стойности също е стара тема. Общо взето някои твърдят, че се четат както дяволът Евангелието, но разликата се корени в местата и начините на измервания. Столичани вече свикнаха да се доверяват на гражданската платформа AirSofia.info, която предава информация в реално време от различни точки на града - на базата на измервателни уреди на самите граждани. Специалистите обаче отричат този метод като неточен - заради вида на самите уреди и местата, на които са поставени.

Столична община пък използва данните на Изпълнителната агенция по околната среда (ИАОС) към екоминистерството - и по-точно от националната система за контрол качеството на атмосферния въздух в реално време. Там обаче данните се осредняват за изминалото денонощие, което показва по-ведра картина от видимата навън през делия ден.

Станциите на ИАОС за София са разположени в кварталите "Надежда", "Хиподрума", "Младост", "Дружба" и "Павлово", както и на "Копитото". Данните за вчера (тези за днес ще бъдат публикувани утре) показват завишаване на ФПЧ10 навсякъде средно два пъти, с изключение на "Копитото" (което е резонно предвид факта, че местността се намира над града - във Витоша) и "Дружба". 

Пределно допустимата концентрация за фини прахови частици е 50 µg/m3 и в секцията "Екобюлетин" на Столична община е публикувана информация за вчерашното завишаване на нормите. А в прогнозната карта рискът от замърсяване на "Хиподрума" и "Надежда" за днес е определен като "умерен" - за останалите квартали като "нисък". Прогнозата за утре е "нисък" за всички измервани места. Но утре синоптиците съобщават за валежи.

Реакциите: Само обещания

Очаквано, днес реакции имаше от опонентите на ГЕРБ в Столичния общински съвет. Председателят на групата на БСП Калоян Паргов заяви, че приетите мерки не се прилагат. 

"Филтри за комините – чакайте ги догодина. Смяна на печките – до 2023 г. – тази зима нищо! Зелен и бял билет са химера", заяви той и припомни, че за сметка на това се предлага вдигане на данъка за цапащите коли.

Обвинения отправиха и от гражданската организация "Спаси София", чийто представител в СОС е Борис Бонев, като изброиха какво е било обещано, но е останало неизпълнено: "22 нови общински станции за измерване на въздуха във всеки район, но въвеждането им се отлага отново", "подмяна на 20 000 печки с пелети, но подадени са само 6 000 заявления", "контрол от КАТ на замърсяващи коли и такива без катализатори. С подарените газ-анализатори са глобени 0 шофьори", и др.

Оттам предлагат нови мерки за борба с мръсния въздух:

1) контрол с дронове върху това какво се гори в частните домове, което да даде основание за проверка и глоба;

2) съвместни денонощни екипи между Столичен инспекторат и Полицията за ефективен и строг контрол;

3) спиране от движение на всички коли без катализатори;

4) безплатен градски транспорт на втория ден от замърсяване над 100 микрограма/м3, вместо досегашните безкрайно завишени изисквания.

 

Въпреки ведрите прогнози за чистотата на въздуха, публикувани на сайта на Столична община, видимо (буквално) нещата не стоят така.

Фините прахови частици (ФПЧ) са над нормата, а засега не е известно какъв резултат са дали призивите на "Московска" 33 хората да слязат от автомобилите и да се качат на градския транспорт, да минат от твърдо гориво за битово отопление към екологично такова и да използват буферните паркинги - които в момента са безплатни.

Темата не е нова за намиращата се в котловина София, а е по-скоро дежа вю. Но и тази поредна зима от общината започнаха да обявяват мерки за справяне с проблема. Този път решиха да участват и депутатите от управляващата ГЕРБ. А от БАН успокояват: "два пъти е спаднало замърсяването на въздуха в София".

Ето какво се случва по темата към 10 декември:

Горенето на отпадъци - в НК

Очевидната липса чист въздух (а и видимост) принуди голямата управляваща партия ГЕРБ да обяви днес извънредно, че по обяд ще внесе изменения в Наказателния кодекс, свързани с нерегламентираното изгаряне на отпадъци. За такива изменения отдавна говореше новият-стар кмет Йорданка Фандъкова (ГЕРБ), като проектът бе залегнал и в предизборната й кампания. В интервю за Клуб Z тогава тя заяви, че отдавна е поискала от парламента мерки за инкриминирането на горенето на отпадъците, защото само административните такива не давали резултат. 

Както е известно, в редица столични квартали, по-бедното население използва всякакви средства, за да се отоплява, в т.ч. чрез горене на стари гуми. Общината бе организирала миналата зима кампания за събиране на старите гуми, която ще се пренесе и тази година.

Според РИОСВ София причини за превишението на средночасовите норми (за вчера, 9-и) за азотен диоксид в пункт София-Младост са "интензивния автомобилен транспорт, съчетано с неблагоприятни метеорологични условия. А причина за превишенията на средноденонощната норма за ФПЧ10 е "масово използване на твърдо гориво в битовия, обществения сектор и емисии от автомобилния транспорт, съчетано с неблагоприятни метеорологични условия".

"В последните дни има значителни превишения. Ясно е, че не трафикът е виновен за тях, а отоплението с твърдо битово гориво и горенето на отпадъците", признава и самата Фандъкова.

БАН: Хората са безсилни срещу природата

"От вчера вечерта два пъти е спаднало замърсяването на въздуха в София. Очакваме днес да започне процес на очистване. Надявам се утре, с помощта на вятъра и лек валеж следобед, да се поизчисти малко градът".

Това пък заяви пред БНР проф. Христомир Брънзов - директор на Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ) към БАН. И обяви, че сме безсилни пред природата.

"Разчитаме първо на природата – природата е тази, която се самоочиства. Тя създава този похлупак и тя е тази, която го вдига. Ние трябва да разберем, че природата е много по-силна от нас и да се адаптираме към нея, а не да се мъчим да се борим с нея."

За да се тръгне към търсене на решение на проблема с мръсния въздух, първо трябва да се знаят източниците, отбеляза проф. Брънзов и добави:

"Това, което винаги ще замърсява града, са неговите собствени източници на прах – строителството, триенето на гумите в асфалта, почвената ерозия. Колкото и да се мие градът, не може да бъде измит. Винаги ще има този източник на прах. Точно този прах, който стои в града, вдига се, сваля се – той има много сериозно влияние върху замърсяването на града. Разбира се, автомобилите и битовото горене също. Има още един източник – това е външният източник на прах за града."

Според него гражданските станции имат предимството, че дават пространствена представа за разпределянето на замърсяването в града, което може да помогне на властите. Той обаче не вярва на стойностите, които показват.

Стойностите - кой как ги чете

Четенето на различните по вид стойности също е стара тема. Общо взето някои твърдят, че се четат както дяволът Евангелието, но разликата се корени в местата и начините на измервания. Столичани вече свикнаха да се доверяват на гражданската платформа AirSofia.info, която предава информация в реално време от различни точки на града - на базата на измервателни уреди на самите граждани. Специалистите обаче отричат този метод като неточен - заради вида на самите уреди и местата, на които са поставени.

Столична община пък използва данните на Изпълнителната агенция по околната среда (ИАОС) към екоминистерството - и по-точно от националната система за контрол качеството на атмосферния въздух в реално време. Там обаче данните се осредняват за изминалото денонощие, което показва по-ведра картина от видимата навън през делия ден.

Станциите на ИАОС за София са разположени в кварталите "Надежда", "Хиподрума", "Младост", "Дружба" и "Павлово", както и на "Копитото". Данните за вчера (тези за днес ще бъдат публикувани утре) показват завишаване на ФПЧ10 навсякъде средно два пъти, с изключение на "Копитото" (което е резонно предвид факта, че местността се намира над града - във Витоша) и "Дружба". 

Пределно допустимата концентрация за фини прахови частици е 50 µg/m3 и в секцията "Екобюлетин" на Столична община е публикувана информация за вчерашното завишаване на нормите. А в прогнозната карта рискът от замърсяване на "Хиподрума" и "Надежда" за днес е определен като "умерен" - за останалите квартали като "нисък". Прогнозата за утре е "нисък" за всички измервани места. Но утре синоптиците съобщават за валежи.

Реакциите: Само обещания

Очаквано, днес реакции имаше от опонентите на ГЕРБ в Столичния общински съвет. Председателят на групата на БСП Калоян Паргов заяви, че приетите мерки не се прилагат. 

"Филтри за комините – чакайте ги догодина. Смяна на печките – до 2023 г. – тази зима нищо! Зелен и бял билет са химера", заяви той и припомни, че за сметка на това се предлага вдигане на данъка за цапащите коли.

Обвинения отправиха и от гражданската организация "Спаси София", чийто представител в СОС е Борис Бонев, като изброиха какво е било обещано, но е останало неизпълнено: "22 нови общински станции за измерване на въздуха във всеки район, но въвеждането им се отлага отново", "подмяна на 20 000 печки с пелети, но подадени са само 6 000 заявления", "контрол от КАТ на замърсяващи коли и такива без катализатори. С подарените газ-анализатори са глобени 0 шофьори", и др.

Оттам предлагат нови мерки за борба с мръсния въздух:

1) контрол с дронове върху това какво се гори в частните домове, което да даде основание за проверка и глоба;

2) съвместни денонощни екипи между Столичен инспекторат и Полицията за ефективен и строг контрол;

3) спиране от движение на всички коли без катализатори;

4) безплатен градски транспорт на втория ден от замърсяване над 100 микрограма/м3, вместо досегашните безкрайно завишени изисквания.

Коментари

Iliya Popov's picture
Iliya Popov
iliya

Хаиде стига с този измислен

Хаиде стига с този измислен софийски проблем - преди 45 г въздухът в София беше много по-мръсен, бензинът беше "оловен" и всички се топлеха на въглищз. На улиците миришеше на дим от това. Сега бензинът е безоловен, много повече коли са с по-малки замърсявания, няма го Кремиковци и другите заводи!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какво мислите за извънредното положение, въведено заради коронавируса?