Два от най-големите проблеми на околната среда у нас - незаконното строителство по Черноморието и нарушенията на екологичното законодателство при отдаване на концесии, остават с неясни решения. В дългоочакваната програма за управление на кабинета, секция "Екология и опазване на околната среда" засяга най-вече приоритети, свързани с управлението на отпадъците, климатичните промени, качеството на въздуха и подобряване на водната инфраструктура. Важността на тези акценти е неоспорима, но програмата не дава ясен отговор по въпросите на екологичното законодателство. 

1. Защитените зони по Натура 2000

Предвидено е обявяване на нови защитени зони, но правителството не се ангажира с кокретни срокове за приемането им. Това трябваше да се случи до края на миналата година, но срокът за някои територии беше удължен до 10 -17 януари 2015 година. Очаква се обявяването на общо 234 зони, но заповедите за тях не са готови. Готви се и нов проект за Закона за защитените територии, но не са споменати конретни мерки. 

2. Кадастралните карти на черноморските общини

Кадастралните карти за Черноморието, в които е посочено къде има дюни и други обекти под закрилата на екологичното законодателство, са готови, но лиспват и конкретни предложения за отстраняване на текущи нарушения в такива зони. (например незаконните строежи върху дюни в Несебър - б.а)

3. Процедурите по ОВОС и концесионирането

В програмата за управление е предвидено oблекчаване на дребния и среден бизнес във връзка с процедурите по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС). За тази цел се премахва разрешителния режим за изграждане и експлоатация на предприятия и съоръжения с висок рисков потенциал при запазване на същото ниво на защита на околната среда и човешкото здраве.

Досега се изискваше предприята да бъдат класифицирани като:

- предприятие и/или съоръжение с нисък рисков потенциал
- предприятие и/или съоръжение с висок рисков потенциал
- не подлежи на издаване на разрешително по чл. 104 от ЗООС

и да получат специално разрешително от министъра на околната среда и водите. 

Друга притеснителна точка е извеждането от обхвата на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети на част от дейностите по използване на водите. Към мярката не е уточнено кои са дейностите. 

4. Измененията в екологичното законодателство

За предвиденият проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие, се уточнява само, че е свързан с прилагането на регламенти в областта на биологичното разнообразие, но не и какви са те. Липсват и предложения за справяне с незаконните сечи, като и ясни текстове относно оценката на въздействието върху околната среда търсенето и прочуването за природен газ. 

През ноември миналата година еколози и неправителствени организации обърнаха внимание, че мерките по отношение на околната среда, записани в програмната декларация на правителството са много повърхностни и не засягат ключови въпроси. Тогава експертите изпратиха списък с предложения, които да бъдат включени в управленската програма на правителството. Единственото предложение на еколозите, което влиза в настоящата програма е обявяването на защитените територии по Натура 2000.

- Стартиране на процедурата за връщане на незаконната държавна помощ, раздадена чрез „заменките“ на гори

- Обявяване на защитена зона „Рила-буфер“, с която да се отговори на констатираната недостатъчност за защита на птиците и местообитанията на мечка и главоч в България;

- Създаване на ефективни органи за управление на защитените зони от европейската екологична мрежа Натура 2000 и ясно регламентиране на провомощията им;

- Налагане на мораториум на износа на сурова необработена строителна дървесина;

- Изграждането на тунел под Шипка, но без прорязване подход към него през най-запазената част на Природен парк Българка, който е и защитена зона от европейската мрежа Натура 2000 заради вековните си букови гори.

- Заложената подкрепа за планинските общини и развитие на туризма трябва да се осъществи по начин, който няма да доведе до увреждане на запазената природа.