Джинджър Бейкър, един от най-иновативните и влиятелни барабанисти в рока, е починал в Лондон на 81-годишна възраст, съобщава Би Би Си, позовавайки се на семейството на музиканта. Роднините не са посочили причината за смъртта.

Бейкър стана известен по целия свят с участието си в първата супергрупа в историята на рокмузиката – „Крийм”, създадена през 1966 г. заедно с Ерик Клептън и Джак Брус. След разпадането им, Бейкър свири със състави като „Блайнд Фейт”, „Джинджър Бейкър Еър Форс”, „Бейкър Гървиц Арми”, а също така е издал и 15 самостоятелни албума.

Неговият стил съчетаваше лиризма на джаза със суровата мощ на рока. Но той бе също темпераментен и свадлив човек, чието поведение често водеше до сбивания на сцената.

През 2016 г. списание „Ролинг Стоун“ го класира на трето място в списъка със 100-те най-велики барабанисти на всички времена.

„Постоянно барабанях и тропах по чиновете в училище – спомня си той. – Всички деца ми казваха: „Продължавай, иди и стани барабанист“, а аз просто седнах на барабаните и започнах да свиря. Чувството за ритъм е дар от Бога. Или го имаш, или не. Аз го имам.”

Започва да свири с джаз музиканти като Тери Лайтфут и Акер Билк, а стилът му – фрагментиран и агресивен, но артикулиран и настоятелен – често се оказва странно допълнение. Бейкър скоро се ориентира към разрастващата се блус сцена в Лондон и през 1962 г. се присъединява към „Блус Инкорпорейтед” на Алексис Корнер по препоръка на Чарли Уотс – който напуска, за да се присъедини към „Ролинг Стоунс“.

Печели ранна слава като част от „Греъм Бонд Организейшън“ заедно с басиста Джак Брус. И когато двамата се събират с Ерик Клептън в „Крийм“ – тримата вече са суперзвезди. Като първата „супергрупа” на рока, те сливат блус и психеделия в изключителна въздействащи върху публиката песни като „Strange Brew“, „Sunshine of Your Love“, „Badge“ и „I Feel Free“. Продават над 35 милиона албума, а за „Wheels of Fire“ са наградени с първия в света платинен диск.

Но избухливостта, която подхранва музикалните им изпълнения, се отразява и на личните им отношения. Скандалите между Бейкър и Брус са чести и стигат до насилие, което в един случай докарва до сълзи по-миролюбивия Клептън. Веднъж Бейкър се опитва да сложи край на едно от солата на Брус, като хвърля палките си по главата на Брус.

„Тогава аз грабнах контраба си – спомня си Брус по-късно – и го разбих в него и барабаните му.”

В крайна сметка групата се разделя след две години и четири албума, с прощален концерт в лондонската „Ройъл Албърт Хол” през 1968 година.

„Крийм” се появиха и си тръгнаха почти за миг, но оставиха незаличим отпечатък върху рок музиката“, написа Колин Ларкин в „Енциклопедия на популярната музика“.

Сред групите, изградили музиката си по техен модел, бяха „Дийп Пърпъл”, „Блек Сабат” и „Лед Цепелин” – но те не впечатляват особено Бейкър.

„Не мисля, че „Лед Цепелин” запълниха празнотата, оставена от „Крийм”, но спечелиха много пари“, каза той пред „Форбс”.

През 70-те Бейкър създава студио в Лагос, Нигерия, участва в рали състезания, развива любов към конете и спорта поло и получава много контузии.

През 80-те свири с „Public Image Ltd“ на Джон Лидън, като същевременно продължава да създава и нови групи, които съчетават неговите африкански и западни музикални влияния, като „African Force“ и „Middle Passage“. Търговският успех му се изплъзва, но репутацията му, особено при новите поколение барабанисти, остава неизменно висока.

„Почивай в мир, Джинджър Бейкър!“, написа Брайън Мей в социалните мрежи и разказа, че когато търсел барабанист за първата си група през 1969 г., написал в обявата: „Търси се: барабанист, който да свири като Кийт Мун, Мич Мичъл и Джиндър Бейкър”.

„В свиренето му имаше толкова свобода – беше истински дивак. Изтръгваше от небето ритмите, които слушахме цял живот. Почивай в мир, Джиндър Бейкър!“, написа в Инстаграм Флий от „Ред Хот Чили Пепърс”.

„Чух тъжната новина за смъртта на Джинджър Бейкър. Свирих с него в „Алексис Корнър Блус Инкорпорейтед”. Той беше много див, но изключително талантлив и новаторски барабанист”, спомни си Мик Джагър.

„Джинджър Бейкър – велик барабанист, див и прекрасен човек. Работихме заедно по албума „Band On The Run“ в Лагос, Нигерия. Тъжно е, че е починал, но спомените остават”, коментира Пол Маккартни.

"Площад Славейков"