Поредна промяна в Наказателния кодекс, с която да се "криминализира" дейност, която сега по закон би трябвало да подлежи на строг контрол и на глоби при нарушения, предлагат група депутати от ГЕРБ. Мотивът е, че моделът с глобите не работи и административните мерки не могат да спрат нарушителите. А темата никак не е изненадваща - превозите на пътници.

Новата идея, появила се в деловодството на Народното събрание във вид на законопроект, е лица, осъществяващи "нерегламентиран обществен превоз" да лежат в затвора, ако правят това без нужните лицензи от държавата. Тоест, ако не са регистрирани и лицензирани превозвачи.

Според Закона за автомобилните превози "Обществен превоз" е превоз, който се извършва с моторно превозно средство срещу заплащане."

Предложението е наказанието за нерегламентиран превоз да е от 3 до 5 години затвор и конфискация на моторното превозно средство, с което се върши деянието.

Ако въпросното деяние "причини другиму вреди или са получени значителни неправомерни доходи от дееца", наказанието вече е като за тежко престъпление - от 5 до 10 години затвор, глоба до 10 000 лв. и опция съдът по своя преценка да конфискува част или цялото имущество на дееца.

Ако "нерегламентираният превоз" се извършва в сговор и с използване на неистински документи - наказанията са отново като във втората описана хипотеза. 

Това гласят новите текстове в НК, предложени от Станислав Иванов от транспортната комисия и негови колеги депутати - повечето съпартийци от ГЕРБ. 

В мотивите на вносителите не става ясно как и защо са стигнали до извода, че административните мерки и глоби не могат да спрат нарушителите и затова трябва да се прибегне до най-силната държавна политика за спиране на нарушения - а именно наказателно преследване. Липсва позоваване на данни например за ефективността на контрола на превозите от държавните органи към момента, натоварени с него, какъв е броят и размерът на наложените глоби, колко нарушители на режимите за "законен" обществен превоз са "хванати", колко се допуска, че може да са те, какви приходи от тази нерегламентирана дейност са евентуално генерирани и пропуснати от държавата и какви щети се смята, че са нанесени.

Пише само, че е налице "увреда на обществените отношения" и това е "факт, който е неоспорим". 

Идеята е новият вид престъпление да се запише в главата за "стопански престъпления" в НК, защото "води до щета за фиска, пътниците и конкуренцията". Деянието е сравнено с нерегламентираната сеч на дървесина, ловът на дивеч без ловен билет, горенето на отпадъци, които също увреждали по подобен начин обществените отношения, но те са криминализирани. В мотивите пише още, че криминализиране на нерегламентирания превоз "е от изключително значение и за опазването на човешкия живот, който се намира в опасност при извършването на превоз на пътници без необходимите за целта документи".

Уточнено е, че новите мерки не засягат т.нар. "споделени пътувания". 

Всъщност въпросните промени - а именно въвеждането на затвор за извършителите на нерегламентиран превоз - е стара идея и настояване от страна на превозваческия бранш. Последно искането бе артикулирано отново в края на миналата година, когато браншът обяви готовност за масов, национален протест. Единият от поводите бе несъгласието на компаниите с цените и обхвата на тол системата, която правителството въвежда. И по която направи отстъпки, за да предотврати протест.

Основно искане на транспортните фирми обаче бе именно въвеждане на описаните по-горе мерки срещу нерегламентираните превози, с което депутатите от ГЕРБ очевидно са се съобразили. Но са пропуснали да опишат защо в мотивите си, както и да приложат предварителна оценка на въздействието - тоест какво и кога очакват да се случи, ако промените бъда приети. В тази част от законопроекта пише само, че не се очакват допълнителни разходи, не трябват промени в други закони и администрацията "няма да пострада" - образно казано.