Преди повече от година написах, че доброто е заразно, и обясних защо смятам, че благотворителността е потребност, дълг и средство за качествена промяна на човешки съдби. Поводът за текста ми беше дарение на живеещия в САЩ български бизнесмен и мултимилионер Шефкет Чападжиев за болницата в родния му Мадан. Настоящата борба с коронавируса затвърждава вярата ми в изключителната сила на добротата и освен това недвусмислено доказва, че доброто е най-заразно в извънредни ситуации.

Кризисната обстановка, предизвикана от световната панадемия от коронавирус, поражда страх, несигурност и тревога за бъдещето. В същото време тя ни подтиква да проявяваме качества като търпение, милосърдие, щедрост, кураж и креативност и да се обединяваме на местно, национално и международно ниво в името на общото ни благо.

В моменти на изпитания трябва да полагаме специални усилия да запазваме спокойствие и да възприемаме трудностите като възможност. Тъй като в тези моменти имаме най-голяма потребност от надежда и вдъхновение, отдолу ви представям над 50 заразителни примера за правене на добро от първата седмица на извънредното положение у нас, които доказват, че и ние, българите, можем да действаме с мисъл за другия.

Докато четете за добрините на наши сънародници, дръжте в съзнанието си следните думи на американския писател и пътешественик Ерик Уайнър:

„Никой акт на доброта не е малък. Всяка проява на съчувствие е като поливане на семка от секвоя. Никога не знаеш каква височина ще достигне.“ (Ерик Уайнър, „География на мъдростта“)

Даряване на средства в подкрепа на болници и медицински лица

Следвайки принципа, че опазването на човешки животи е приоритет по всяко време, но особено в условията на пандемия, редица фирми и неправителствени организации подадоха ръка на болници под формата на дарения или организиране на дарителски кампании за закупуването на медицинска апаратура, медикаменти и консумативи.

Търговските вериги „Кауфланд България“ и „Лидл България“, които са собственост на германската група Schwarz, дариха близо 300 000 лв. за купуването на осем дихателни апарата, които ще бъдат предоставени безвъзмездно на Министерството на здравеопазването.

Мобилният оператор „А1“ и търговската верига „Фантастико“ дариха приблизително по 200 000 лв. за купуването на респираторни апарати за УМБАЛ „Александровска“.

Мобилният оператор „Теленор“ обяви, че ще предостави около 200 000 лв. за купуване на медицинско оборудване за ново отделение за интензивно лечение в УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“, в което ще се лекуват болни от коронавирус.

Българската софтуерна компания Chaos Group дари 200 000 лв. за закупуването на медицинска техника и консумативи за болници. Към тази сума ще бъдат прибавени и индивидуални дарения на служителите на компанията в София.

Фармацевтичната компания "Софарма" АД дари на болниците 35 000 опаковки аналгин хинин, спрени от износ.

„УниКредит Булбанк“ дари 100 000 лв. за покриване на извънредните медицински нужди на УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“.

Красен и Жечко Кюркчиеви, собственици на компаниите „Фикосота“ и „Теси“, подеха дарителската кампания „Помогни сега“, като дариха 100 000 лв. Към 20 март в рамките на кампанията, подкрепена от община Шумен, са събрани над 220 000 лв. С част от тях вече са заплатени техника и апаратура за МБАЛ – Шумен и са закупени бързи тестове за COVID-19, пулсоксиметри, консумативи и медицинско борудване.

Фондация BCause и проект „За доброто“ стартираха кампания #ЗАДОБРОТО срещу COVID-19 в България, чрез която вече са събрани над 350 000 лв. за осигуряване на предпазни облекла за лекари и медицинска техника. Тази сума включва както споменатото дарение на Chaos Group, така и дарения в различен размер от страна на компании като Ubisoft, CheckoutX, Dreamix.eu и „Ситибанк България“. Други фирми подпомагат инициативата, като даряват предпазни шлемове (Център по заваряване „Ремотерм“) или процент от поръчки на техни продукти („ТОТЕМ“, „СКРИН“), като доставят безплатно медицинското оборудване и предпазните средства до болниците или като насърчават служителите си да дарят средства (Management Financial Group), включително и като се ангажират да удвоят даренията на служителите си (Experian).

Фондация „Америка за България“ дари по 150 000 лв. на УМБАЛ „Александровска“ и УМБАЛСМ „Н. И. Пирогов“ в подкрепа на работата им в борбата с коронавируса.

Фондация „Тръст за социална алтернатива“ дари 10 000 лв. на Национална мрежа на здравните медиатори за осигуряване на маски, очила, защитни костюми и санитарни материали.

Фондация HelpKarma старитира кампания „България срещу COVID-19“ за набиране на средства в подкрепа на болници и медицински лица, като дари 10 000 лв. Досега са събрани над 39 000 евро, като инициативата е подкрепена от компании като Nexo, която дари 20 000 лв., и Credissimo, която се присъедини като генерален спонсор и освен това обяви, че всяка седмица ще дарява част от всеки изплатен заем за борбата с коронавируса в рамките на кампанията „Credissimo подкрепя борбата с COVID-19“.

Хотел „Ростов“ в Плевен предоставя безплатно настаняване на здравни лица, които не са жители на града и са ангажирани в борбата с коронавируса.

Предоставяне на безплатни образователни ресурси

Принудителният престой у дома първоначално може да ни се стори като затвор, но в действителност той е и възможност да придобием ценни знания и умения. За щастие много български компании и обучителни центрове показаха далновидност и пуснаха безплатни онлайн уроци и обучения в различни области, които правят изолацията ни вкъщи не само по-приятна, но и по-ползотворна.

Издателство „Просвета“ предостави свободен достъп до елекронните си учебници по всички предмети от 1. до 10. клас и до електронните си познавателни книжки за децата от детските градини и подготвителните групи. Електронните учебници съдържат близо 33 000 образователни ресурса като тестове и упражнения, триизмерни визуализации, видеа, аудиофайлове, презентации, анимации и снимки.

Издателство „КЛЕТ България“ осигури безплатен достъп до всички свои електронни ресурси по всички предмети от 1. група на детските градини до 10. клас.

Образователният сайт „Уча.се“ пусна за безплатно ползване над 16 000 видеоурока и теста за ученици от 1. до 12. клас и за деца в 4. предучилищна група до 29 март.

Софтуерният университет (СофтУни) предостави безплатен достъп до курсове и семинари по програмиране, маркетинг, дизайн и пиар и до обучение за учители.

Учебният център „Нет Ит“ предостави безплатен достъп до над 30 онлайн курса по програмиране, маркетинг, дизайн и счетоводство.

На 18 март българската платформа за учене на чужди езици Worddio пусна безплатен 6-месечен абонамент, който всеки от нас може да активира в три лесни стъпки.

Българската компания 365 Careers, специализирана в създаването на онлайн курсове по бизнес, финанси и офис продуктивност, даде възможност за безплатно записване за един от общо 22 курса.

Фондация „Заедно в час“ разработи страница с информация за ресурси, платформи и добри практики за дистанционно обучение, чрез която се надява да улесни учители, ученици и родители.

Сдружение за споделено учене „ЕЛА“ пусна 5 онлайн обучения за учители, от които преподавателите в страната могат да се възползват безплатно до 2 април.

Viber разработи наръчник за дистанционно обучение, в който компанията описва как учителите могат да се възползват от различни функционалности на приложението в работата си с ученици.

Асоциация „Родители“ пусна безплатен онлайн наръчник за оцеляване с ученици в карантина, в който представя идеи за обогатяващи семейни занимания у дома.

На 21 март „Академия за родители“ проведе безплатни уебинари по теми, свързани  с психично здраве, семейни отношения и безплатни дигитални инструменти за дистанционно обучение, с лектори съответно психитерапевтката Вилияна Малева, психолога Людмил Стефанов и учителя Иван Господинов.

Предоставяне на безплатни мобилни и електронни услуги

Телекомуникационните оператори и доставчиците на определени електронни услуги насърчават клиентите си да си останат вкъщи, като им подаряват определени услуги. Така ние можем да сме в постоянна връзка с близки и приятели и да борим скуката или като се възползваме от изброените горе онлайн курсове, или като се забавляваме с филми, сериали, книги, музика и виртуални обиколки на музеи.

„Теленор“ предостави на клиентите си безплатно за един месец (18 март – 18 април) 1000 минути за разговори с всички мрежи в България, 10 000 MB мобилен интернет и достъп до популярни дигитални услуги за забавление.

„А1“ предостави безплатен достъп на клиентите си до над 200 телевизионни канала за периода 16 март – 16 април. От 18 март операторът отпуска еднократно 10 000 MB мобилен интернет на клиентите си на мобилни услуги, като желаещите трябва да активират пакета сами и могат да се възползват от него за период от 30 дни.

От 16 март Vivacom също осигурява безплатно на клиентите си 10 000 MB мобилен интернет, а от 20 март до 20 април компанията подарява допълнително по 2 000 MB, които са достъпни за ползване през уикенда на съответната седмица. От 17 март клиентите, които заплатят месечната си фактура през мобилното приложение на оператора или презаредят предплатена карта, получават допълнителни 2 000 MB, които могат да ползват сами или да подарят на близки и приятели. Потребителите на интерактивна телевизия получиха и достъп до допълнително тв съдържание.

От 18 март доставчикът на финансови и платежни услуги „Борика“ дава възможност на клиентите си, които притежават облачен електронен подпис, да подписват безплатно и неограниченно електронни документи в рамките на един месец.

На 15 март компанията ERP.bg, разработваща системи за управление на търговски обекти, предостави безплатен достъп на абонатите си за период от един месец.

Предлагане на възможности за интелектуално и културно обогатяване

Столичният Театър „Възраждане“ предприе новаторски ход още преди въвеждането на извънредно положение в страната. На 10 март театърът излъчи спектакъла „Вуйчо Ваньо“ на живо в своята Facebook страница. Четири дни по-късно екипът процедира по същия начин с представлението „Ало, ало!.

На 20 март група D2 откри с виртуален концерт кампанията #ЖивотВкъщи на URBO и Joker Media Rental. В рамките на инициативата предстоят още виртуални концерти (следващият е на група „Остава“ в 21:00 ч. на 27 март), театрални представления, стендъп комедии, онлайн курсове и забавления за деца. Достъпът до онлайн излъчванията е безплатен, но желаещите да подкрепят артистите могат да си купят билети на различни цени.

Виктория Георгиева, която трябваше да представи България в тазгодишното издание на „Евровизия“, ще проведе първия си онлайн концерт на живо от дома си в София от 20:00 ч. на 28 март на eurovision.icard.com. „Евровизия“ 2020 беше отменена заради коронавируса, но Виктория остава българският представител за „Евровизия“ 2021.

Родни издателства като „Хермес“, „Изток-Запад“, „Жанет 45“, „Кибеа“, „Гнездото“, „Вакон“, Colibri и AMG Publishing, книжарници като „Хеликон“ и Orange Center  и онлайн магазини като Ozone.bg предлагат хиляди художествени и нехудожествени книги на значително намалени цени при поръчка през сайтовете им. Промоциите са с различна продължителност, а в някои случаи доставката е безплатна. От „Сиела“ пък предлагат намаления на електронни книги.

П.П. Пандемията от коронавирус предизвика пандемия от добротворчество. Наша е отговорността да се възползваме от набраната инерция и да продължим да правим добро след края на извънредната ситуация.

----

* Този материал е създаден по проект "Генерация Z".