Тайна ли е кой иска да разпространява вестници и списания през следващите 4 години от името на държавните "Български пощи"?

Въпросът се появява, след като на 14 април в 11 ч. бяха отворени офертите, подадени по обявената в началото на март обществена поръчка с предмет "Организиране на дейността по дистрибуция на печатни издания на територията на Република България". Видът на търга е "отворена процедура" по смисъла на Закона за обществените поръчки, индикативната стойност е 60 млн. лв., а срокът за изпълнение - 4 години - според документацията. 

Когато става дума за открити търгове, информацията за подадените оферти след отварянето им би следвало да е публична. Назначената комисия, която отговаря за хода на търга, би трябвало да излезе и с явен протокол за отварянето на подадените оферти, а след това с такъв за класирането им, както и за избор на изпълнител. Втората и третата стъпка са бъдещи събития. Тъй като от държавната компания "Български пощи" не смятат за нужно да контактуват с медиите по начин, различен от имейл - което е видно от сайта на дружеството, малко след 11 ч. на 14 април - тоест, след като офертите са отворени, попитахме в писмо колко са кандидатствалите по обществената поръчка фирми, кои са те, какви са параметрите и какви са сроковете за работа на комисията по търга, която трябва да оцени подадените оферти. 

Изненадващо получихме следния "отговор": 

"Днес, назначената Комисия по обществената поръчка "Организиране на дейността по дистрибуция на печатни издания на територията на Република България" на открито заседание започна работа, съгласно Закона за обществените поръчки. След като приключи работата на Комисията, резултатите ще бъдат публикувани на сайта на "Български пощи" ЕАД в профил на купувача.

Писмото е подписано от Дора Цветкова, връзки с обществеността, "Български пощи" ЕАД. 

Една оферта. На "ВИП Секюрити"

Докато от "Връзки с обществеността" пишат писма като цитираното, когато се поиска официална и публична информация за текущ търг на стойност 60 млн. лв. за 4 години, "Капитал" съобщи, че подадената оферта е една и тя е на фирмата "ВИП Секюрити". Това е компанията, която от 2018 г. има договор с "Български пощи" за превоз на инкасото и доставка на пратки, охрана и т.н. 

Веднага след първия "отговор" от "Български пощи" зададохме въпросите си отново на същия имейл заедно с допълнителен въпрос - достоверна ли е съобщената информация по отношение на това, че офертата е една и е от "ВИП Секюрити". От вчера следобед до момента отговор няма. 

"ВИП Секюрити" и в момента разнася печата

Макар това да не е обявявано официално и публично, "ВИП Секюрити" и в момента е фирмата, която разнася печата в страната - вместо и от името на "Български пощи". Компанията от 2018 г. изпълнява договор с "Български пощи" на обща стойност до 60 млн. лв. без ДДС с предмет "предоставяне на услуги по охрана на имущество и транспортиране на ценни пратки и пощенски товари" на държавната компания.

Справка показва, че на 28 февруари 2020 г. към този договор е подписан и анекс. От документа се разбира, че това се е наложило именно заради новите вменени фунции на пощите. Решението те да разпространяват периодичния печат е взето от Министерския съвет на същия ден - 28 февруари 2020 г. Анексът гласи, че той е със срок до избора на изпълнител на дейността по открита обществена поръчка (обявена няколко дни след подписване на допълнителния договор). Цената на превоза на преса е на база договорената стойност на изминат километър, а маршрутите са определени от възложителя. Ценовите приложения към анекса не са публикувани, за да се разбере колко призбилизително струва услугата. 

Как се стигна дотук?

До това се стигна, след като премиерът поиска "Български пощи" да поеме дейността по разнасяне на вестниците и списанията до крайните точки за продажба в цялата страна от 1 март. Официалното решение дойде, както вече споменахме, с акт на Министерския съвет от 28 февруари. Самата идея пощите да се включат в разпространението на печат се появи преди 2 години по идея на Бойко Борисов - съобщена на партийна сбирка на ГЕРБ в Стара Загора.

Разпореждани бяха проверки на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по темата с медийния пазар има ли все пак монополисти на този пазар. Тези проверки не стигнаха до откритие за монополи.

В началото на тази година обаче се оказа, че след като компанията "Лафка маркет" обяви, че прекратява дейност, кой да разпространява вестници няма. Признанието дойде лично от министър Росен Желязков, който заяви (пред БНТ): 

"Български пощи" вече разпространяват печатните издания след решението на доминиращ играч на пазара да се оттегли след спирането на частните лотарии. Считано от 1 март, "Български пощи" се оказа единственият национален дистрибутор и транспортьор на периодика. Причините са без значение, важен е фактът и резултатът от това."

Въпреки че версията преди това бе, че пощите биха се намесили само като нов участник на либералния пазар за дистрибуция на преса (пак по министър Желязков - б.р.), на тях им бе разпоредено да поемат цялата дейност. "Лафка маркет", компанията, която държеше множество будки за вестници и цигари, обяви прекратяване на дейност заради друга мащабна операция на държавата - отнемането на лиценза за лотарийни игри като "Национална лотария" и акцията срещу вече обвиняемия бизнесмен Васил Божков, който държеше бизнеса с талоните. Този бизнес вече си има друг монополист - държавата в лицето на Българския спортен тотализатор, което бе скрепено с промените в Закона за хазарта.

Докладът на министър Желявков, на база на който се реши пощите да поемат разпространението на печата, внесен в Министерския съвет, също не е публичен документ. В началото на март бе обявено, че държавата компания ще търси подизпълител за дейността. "Български пощи" пък обяви търга, по който сега от отдела за връзки с обществеността "пазят" официалната информация. Така и не стана ясно какво налага чужда помощ за разпространението на вестниците, след като пак Желязков обяви в началото, че пощите разполагат с всичко необходимо от логистична страна и могат и сами да се справят.

До март 2020 г. издателствата се договаряха с "Национална дистрибуция", свързвана с депутата Делян Пеевски, припомни вчера "Капитал". Самото разпространение пък се извършваше от името на търговеца на едро "Експрес логистика и дистрибуция" (ЕЛД), който разпространяваше цигарите на "Булгартабак", вестниците, лотарийни билети.

Според Закона за обществените поръчки (чл. 110, ал. 2) явяването само на 1 кандидат на открит търг може да е основание възложителят да прекрати процедурата. Но не е задлъжен да го направи, въпреки че немалко институции имат подобна практика.