"Има подобрение в подаването на информация, свързана с кризата, но остават и част от проблемите." 

Това коментира пред БНР адвокат Александър Кашъмов, ръководител на правния екип на Програма “Достъп до информация".

Той даде като положителен пример създаването на единен информационен портал за COVID-19. Така има опит да се подава единна информация, която се получава от всички министерства и институции.

Част от ведомствата обаче не правят препратка чрез линк към информацията, някои въобще не съобщават какво правят във връзка с пандемията.

"Остава сериозният въпрос за документите или заповедите, които се издават, особено от министъра на здравеопазването. Увеличи се прозрачността и подаването на такива копия от документи в интернет, защото е абсурдно да не можем да се запознаем лесно с подобни заповеди, но от друга страна - проблемът остава", добави Кашъмов.

Той припомни, че единият от информационните дефицити е бил свързан със статута на Националния оперативен щаб и след подаване на заявление за достъп до информация е била публикувана заповедта за неговото създаване.

"Заповедите ги издава министърът на здравеопазването - това са тези документи, които пряко влияят на правата и задълженията на гражданите. Констатирахме много дефицити в прозрачността - те трябва да бъдат лесно намираеми. В единния информационен портал са публикувани не всички заповеди на министъра на здравеопазването", обясни още адвокатът. 

По думите му е имало и проблеми при контрола на спазването на заповедите, защото са липсвали указание как да се изпълняват.

Анализ на огласените днес резултати от гражданския одит на активната прозрачност на 562 органа на власт, осъществен от "Достъп до информация", може да видите ТУК.