На днешния ден преди 3 години Европейският съюз прие нов "Общ регламент за защита на личните данни", известен още като GDPR. 

Сложният и засукан закон и имплементирането му бе предизвикателство за всеки онлайн бизнес - от малките стартъпи до техногигантите. Но обещанието на европейските законодатели бе той да повиши сигурността на личните данни на европейци, както и да ограничи злоупотребите от страна на големите компании.

Едно е вярно - редица гиганти получиха солени глоби в последните 3 години. Шампион са British Airways, които платиха 211,7 млн. евро през 2019 г., след като потребители бяха пренасочени от сайта на авиокомпанията към фалшив сайт, събиращ личните им данни. Това доведе до хакерски пробив на данните на 500 000 души, включващ и резервации и номера на кредитни карти.

Очаквано, следващите в списъка са технологичните гиганти - Google бяха глобени с 50 млн. евро, Amazon - със 75 млн. евро, и в двата случая, заради сигнали на френския регулатор по защита на личните данни. Тези суми са "джобни" за двете мултимилиардни мултинационалки, но все пак дадоха индикация, че държавите членки на ЕС са готови на отпор срещу злоупотребите на интернет гигантите.

В момента текат разследвания и проверки на различни практики на Google, Amazon, Facebook и пр.

Според експерти обаче GDPR всъщност изостава и скоро ще се нуждае от редакция. Причината е пандемията и скоростното преминаване на много нови бизнеси онлайн и създаването на куп нови условия и проблеми около боравенето с лични данни.