Идеята за работа на парламента на сесии предизвика доста широк обществен отзвук. Наред с конструктивизма на една такава промяна излязоха и негативни мнения, че депутатите искат да работят по-малко, и дори че ги "мързи" да работят. Това коментира адвокатът Галин Попов пред Investor.bg.

Според Попов през последните десетилетия качеството на законодателството е значително занижено.  Той изтъква, че както не може да се очаква един юрист да бъде добър експерт във всички области на правото, така не може да се очаква и един парламентарист да бъде еднакво фокусиран в работата си в няколко комисии и в зала.

При сегашния график на работа вероятно дефицитът на време пречи и на едното, и на другото. Отделен е въпросът за гласуването с "чужди" гласове - на партиен принцип, в комисиите, именно в които трябва да се свърши експертната работа - да се анализират и прецизират предложенията, да се стиковат с други действащи норми, да се свърши реалната нормотворческа работа, като и се посвети нужното внимание, време и усърдие.

Развити системи от постоянни комисии със значима роля при управлението съществуват отдавна. Още през 19-ти век бъдещият президент на САЩ Удроу Уилсън в книгата си "Конгресното управление" определя същото като управление на постоянните комисии. През 1958 г. във Франция парламентарните комисии се намаляват драстично - максимумът им се ограничава до шест комисии заради влиятелната им роля в парламента и дисбаланса, който се създава в отношенията между парламента и правителството. В Италия пък, немалка част от законите се приемат от съответната постоянна комисия и дори не се гласуват от камарата - практика още от времето на Мусолини. Утвърждаването на системи от постоянни комисии, които подпомагат дейността на парламента става факт през 20-ти век, като ролята им е да подпомагат експертно парламента, без да изземват неговите правомощия.

Има много модели, от които народните представители могат да извлекат добър опит, като осигурят и връзка със суверена, който ги е избрал. Европейският парламент заседава всеки месец, с изключение на август, на сесии от четири дни, а ежегодно в средата на годината се приема работен календар, в който се определят седмиците за заседания на комисиите и за срещи на политическите групи. Бундестагът също заседава на сесии – от януари до юни в продължение на една седмица, през седмица или две седмици. Пленарните заседания в Испания се провеждат две редуващи се седмици всеки месец, като началото е във вторник в 16.00 ч., а в сряда и четвъртък има сутрешни и следобедни заседания.

Парламентът в Чехия също работи на сесии - комисиите заседават две седмици, следва седмица, в която се отдава внимание на избирателните райони, след това има двуседмични пленарни заседания. В Парламента на Словения комисиите заседават целогодишно, с изключение на август – заседанията протичат в рамките на две, три или четири седмици, а за пленарните заседания е отделена по една седмица в месеца. Парламентът на Латвия също работи на сесии, но дневни - редовните пленарни заседания, се провеждат веднъж седмично в четвъртък, комисиите заседават във вторник, сряда и четвъртък, а петък депутатите се срещат с избиратели.

Попов изтъква, че за да има качествено законодателство, трябва да има време за експертен анализ и същинска нормотворческа работа и отделно време за политически дебат. По действащия Правилник за организацията и дейността на Народното събрание, срокът в който водещата комисия трябва да представи доклад по внесен законопроект за първо гласуване е два месеца, който срок изглежда реалистичен, при една добра организация на процесите и редуващ се график на работа на народните представители.