ПЕТЪР ТОМОВ

Наш кореспондент

ТАМПА, ФЛОРИДА – Американците купуват като луди луксозни коли и си напазруваха над 1 милион скъпи возила пред коледните празници. Заради рекордно евтиния от години бензин (средната цена за САЩ е $2,42 за галон – 3,8 литра) рязко е скочило търсенето на мощни автомобили над $50 000. „Не е изненадващо, че скъпите модели се продават толкова добре в момента. Купуването на кола за $55 000 - $60 000 стана норма за тези, чийто финанси хвърчат в небето“, заяви по телевизията Джон Крафчик, шеф на интернет компанията „Тру кар“. Рекламата на фирмата твърди, че чрез нея може да си напазарувате кола на най-ниската цена.

Автомобилните компании са приятно изненадани от новата тенденция, която сочи, че търсенето на скъпи возила се е увеличило с впечатляващите 30,8 на сто в сравнение със същия период на 2013 г. Едновременно с това покупките на по-скромни превозни средства на четири колела е отбелязало растеж с едва 4,1 на сто.

Луксозни модели джипове „Джи Ем Си Юкон“, известни като модела „Денали“ се търсят особено настървено. Цената им започва от $43 000 и стига до $63 770 с всички екстри, една от които е бърз интернет на борда. Продажбите на „Юкон“ са пробили тавана с впечатляващите 49 на сто повече от 2013 г. „Денали“ е типичен пример за търсенетео на коли с цени над $50 000, които вече се считат за не за чак толкова луксозни, посочи Крафчик. Затова те натоварват джиповете с най-различни екстри, което ги праща отвъд $60-те хиляди.     

Харчат се невероятно добре и истински луксозни коли като „Ягуар“ от модела F, за който купувачите се бъркат за $75 000. Покупките на ягуарите са нарастнали със 74 на сто. 

Расте и търсенето на лизинг. Крафчик отбелязва, че автомобили над $50 000 са най-търсени на изплащане. Обикновено това са хора, които търсят последните модели на най-скъпите марки, но не искат да влагат много пари в избора си. „Ако успеете да се сдобиете с някой от тези зверове за $550-$600 месечна вноска, това е много добър пазарлък. Защото много хора плащат между $100 и $125 за телефонни сметки“, отбелязва автомобилният експерт.     

Наблюдава се и друга съвсем нова тенденция.  Продължаващият да поевтинява бензин се очаква да дръпне надолу продажбите на хибридни и електрически коли. Ако спадът се запази със същите темпове и през 2015 г. изобретателят и собственик на електрическата „Тесла“ може да загуби $1 милиард. Мъск притежава 28 милиона акции на компанията. През септември отделен дял на фирмата се продаваше на борсата „Уолстрийт“ в Ню Йорк за $284, а сега слезе до $200. Подобен натиск ще започнат да усещат и другите компании, които досега правеха много добри пари от продажбите на хибридни модели. На първо място остава легендарният „Приъс“, който за първи път се появи на пазара през 1997 г в Япония. Фирмата „Тойота“, която го произвежда, за 17 години е продала над 6 милиона от тях. „Тойота“ обаче прави и много други напълно бензинови модели, които я държат на първо място в света с общи продажби от 7,6 милиона за 2014 г.  Във врата на японците диша германският концерн „Фолксваген“ със 7,4 милиона продадени коли до октомври 2014. Не е изключено догодина немците да дръпнат още и да отнемат палмата на първенството от японците.