195 млн. евро кредит ще трябва да изплащат столичани за построяването на двата нови участъка на третия лъч на метрото в София. Това предвижда последната версия за инвестиране в подземната железница, представена от зам.-кмета Дончо Барбалов на публично обсъждане.

Това са 409 млн. лв., или 53% от общата цена за играждане на двата участника - 769 млн. лв. Остатъкът от тях - 360 млн. лв. - трябваше да бъде финансиран от Плана за възстановяване и устойчивост, но след промяна в него, той покрива 217 млн. лв., а останалите 143 млн. лв. ще трябва да дойдат от централния бюджет - т.е. над 71% ще бъдат поет от българските данъкоплатци.

"На срещите ни премиерът Петков и министър Василев заявиха, че подкрепят изграждането в цялост на третата линия. За да гарантираме строителството и завършването на двата участъка до 2026 г., настояваме Министерски съвет да вземе решение за съфинансирането от националния бюджет“, обясни Барбалов.

Дългосрочният инвестиционен заем ще бъде поискан от Европейската инвестиционна банка, без обезпечение, и ще бъда изплащан от бъдещите приходи на общината.

Строителството на следващите 3 километра от трасето - от кв. "Хаджи Димитър" до "Левски" - започва през март, нужните 12,8 млн. лв. идват изцяло от общинския бюджет. Следващият участък - 6 км от Слатина до "Цариградско шосе" - още е без изпълнители. Ще се купуват и още метровлакове, двата участъка включват общо 9 планирани станции.

"Със завършването изцяло и на третата линия метрото в София ще поеме над 50% от всички пътувания с градския транспорт, а това е най-бързият и удобен за гражданите транспорт, с най-голям екологичен ефект за града ни", смята Барбалов.

Столична община междувременно настоява държавният бюджет да покрие и загубите от градския транспорт.