Строителство на железопътни линии, подобрение на надеждността на транспорта и електрификация на автобусите: световните мегаполиси се сблъскват с многобройни предизвикателства, за да декарабонизират обществения транспорт и да привлекат все повече пътници след пандемичните години, предава Франс прес, цитирана от БТА.

Във Франция президентът Еманюел Макрон даде тласък за пускането в рамките на период от 10 години на "столични регионални експресни услуги"  или приспособяването на Парижката регионална експресна мрежа (RER) за десет други агломерации в провинцията.

Тази инициатива се вписва в един световен контекст, в който развитието на крайградските влакове "се превръща в една от актуалните тенденции на пазара". Това заяви главният изпълнителен директор на "Алстом" (Alstom) Анри-Пупар Лафaрж на срещата на върха на Международния съюз на обществения транспорт (UITP), която се проведе от 4 до 7 юни в Барселона.

"Гран Пари Експрес" (Grand Paris Express), "Елизабет Лайн" (Elizabeth Line) в Лондон, Ар Ар Ти Ес (RRTS) в Делхи… "Тази тенденция да се свързват градовете с по-близките или по-далечните предградия е глобална", според шефа на френската железопътна компания.

"Ситуацията в Китай например е интересна. До този момент, от една страна бе налице развитието на мрежата от високоскоростни влакове, а от друга тази на метрото в градовете, но се появяват и проекти за бързи регионални влакове около няколко големи градове", добави той.

В Делхи правителството е инвестирало в строителството на три високоскоростни линии, които да свържат центъра на столичния град с околните градове- Регионална бърза транзитна система (RRTS). Първата линия от 82 километра между Делхи и Мирут ще бъде открита до две седмици, като целта е да се намалят задръстванията в градовете.

Постпандемични инвестиции

Дори в САЩ, където автомобилът продължава да е на пиедестал "нагласите се променят", според Дейвид Скори, главен изпълнителен директор на "Киолис" (Keolis) за Северна Америка.

Благодарение на Закона за инвестиции в инфраструктура и работни места (IIJA), гласуван през ноември 2021 г., бе отпусната безпрецедентна сума от 105 милиарда долара за развитието на обществения транспорт в страната.

"Регионалните влакове ще играят голяма роля в обществения транспорт в САЩ", настоява Скори.

Част от инвестициите в сектора ще са насочени и към електрификация на автобусите. "Това е голямо предизвикателство", според Луис Алегре, директор за мобилността в транспортните власти на Барселона.

Понастоящем 6 на сто от автобусите в каталунската столица са електрифицирани, но целта е да се достигнат 30 на сто през 2025 г. и 60 на сто през 2030 г.

Свръхбързата трансформация, която засяга всички мрежи в света, е нещо, върху което трябва да се заложи, според Тиери Мале, главен изпълнителен директор на френската група "Трансдев". (Transdev).

Субсидии

"Не можем обаче да пуснем влакове навсякъде", коментира той.

Според Тиери Мале трябва да се заложи на експресни автобусни връзки, както в Мадрид, където от 300 000 до 400 000 души ги използват всекидневно, със специални ленти, които свързват центровете на градовете с предградията.

"Влакът е скъпо решение, а автобусът много бързо ще стане екологично чист", заяви Тиери Мале пред АФП.

Остава открит въпросът с финансирането на тези транспортни мрежи. Навсякъде по света - с изключение на Северна Америка, където това ниво е малко над 70 на сто, използването на обществения транспорт, се завръща малко по-малко към предпандемичните си равнища.

Въпреки това обаче постъпленията от билети не покриват оперативните разходи и "много малко от мрежите могат да функционират, без да бъдат субсидирани", уверява Силвен Аон, старши директор за стратегията в Международния съюз на обществения транспорт.