Ad Config - Website header

 

Article_top

Емил Петров

След прекрасната, но кратка аномалия с цени от под 2 лв. за литър, горивата тръгнаха отново нагоре и човек при всяко пълнене на резервоара си задава въпроса дали не може по някакъв начин да не оставя толкова пари на бензиностанциите.

Напълно възможно е, но ви трябва електромобил. За съжаление членуващите в клуба на собствениците им са по-малко и от официалните милионери. По данни на КАТ към 2014 г. у нас са регистрирани 370 електрически возила, по данни на БНБ към края на 2014 г. физическите лица с депозити от над 1 млн. лв. са 615.

Колко харчат?

Както и при нормалните коли, разходът е пряко свързан с мощността, включените допълнително енергийни консуматори като климатик, отопление на стъклата и други, средната скорост и начина на шофиране и тук може да се навлезе в сериозни и безкрайни дискусии.

Всичко е много условно, но да се доверим на официалните данни, както и на това, което може да се купи на пазара и да се използва като някакъв вид семейна кола.

Renault Twizy e най-достъпната електрическа кола серийно производство.

Най-достъпният серийно произвеждан електромобил, който може да купите от български дилър, е Renault Twizy. Неговият разход е 6,3 киловатчаса на 100 км, което по средна цена от около 18 ст. на киловатчас, прави 1,13 лева. Но имайте предвид, че това е двуместна кола, при която шофьорът и пътникът са разположени един зад друг, като на мотоциклет.

Opel Ampera

Друг наличен електромобил - Opel Ampera, чийто електродвигател е с мощност от респектиращите 150 к.с., изразходва средно електричество за 3,80 лв. на 100 километра. Но това е голяма, 5-местна кола, дълга над 4,5 метра. Освен това има допълнително и бензинов двигател, който удължава пробега, генерирайки ток, но и увеличава теглото му. За тази екстра ще стане дума по-надолу.

BMW i3

Един от най-атрактивните съвременни малки електромобили, по който специализираните автоиздания изпадат в екстаз, - BMW i3, показва разход от 13 киловатчаса на 100 км, което излиза към 2,30 лева. Мощността му е 170 к.с., които позволяват да стигнете от нула до 100 за 7,2 секунди. Много добре.

Tesla S

Колко харчи суперзвездата на електроавтомобилите - американският "Made in California" седан Tesla S, който е 7-местна машина с мощност от около 400 конски сили и прави от нула до 100 за по-малко от 5 секунди? Около 4,30 лв. на 100 километра.

На бензиноколонката

Колко харчи средно един автомобил с двигател с вътрешно горене на 100 километра? Да приемем условно 8 литра бензин, 6 литра дизел, 10 литра пропан-бутан или 4 килограма метан.

Към днешна дата средните цени на горивата са 2,16 лв. за бензин А95, 2,29 лв. за дизела, 0,94 лв. за пропан-бутана и 1,64 лв. за метана. Разходът на 100 километра е съответно 17,30 лв., 13,70 лв., 9,40 лв. и 6,60 лева.

Ако с известни условности пресметнем средния разход на електрическа кола от 3 лв. на 100 километра, може да направим разликата с конвенционалните горива. Нека да изчислим и годишните икономии при пробег от 10 000 километра. Какво показват числата?

С електрическа кола за тока ще платите 300 лева. С бензинова - 1730 лв., с дизелова - 1370 лв., на пропан-бутан - 950 лв., на метан 660 лева.

Допълнителни икономии

Има и още нещо в полза на електрическите коли - те са освободени от местен данък (б.а. поне в София) и могат да паркират в т.нар. зелени и сини зони на големите градове безплатно. Колко струва това? Не е никак малко. Данъкът за един нов автомобил с мощност от 150 конски сили е около 480 лева. Годишно.

Годишната винетка за столичната синя зона е 150 лв. със забележката, че право на нея имат само собствениците на коли, които живеят в центъра. Ако приемем общия случай, в който работите в централната градска част и ползвате автомобила си, ще трябва да му търсите някакъв вид паркинг. Което излиза не по-малко от 80 лв. на месец, да речем, 1000 лв. годишно. Сериозна сума.

Като добавим към горивните икономии и тези от данък и паркинг, ползата от притежаване на електрическа кола става съответно 2910 лв., 2550 лв., 2130 лв. и 1840 лв. на година.

В магазина

На пръв поглед икономиите не са никак малки. Но естествено, възниква и въпросът, колко струва електрическата кола.

Цитираното по-горе Renault Twizy се продава за 26 000 лева. Opel Ampera струва 78 040 лева. BMW i3 не се продава официално у нас, но цената му започва от 35 000 евро и за толкова може да го купите от чужбина.

За Tesla S пригответе 100 000 евро.

Колко струва един нов автомобил с двигател с вътрешно горене? Може да се спори, но да приемем една цена от около 38 000 лв., за които може да намерите съвременна кола със 140-150 бензинови конски сили.

Разликата излиза около 32 000 лв., които с горивните икономии ще спестите за около 10 години.

Но това е случаят на електрическата "масова" кола, която все още е доста по-скъпа от конвенционалната.

Ако "развържем кесията" и отидем при Tesla S, разходите ще се покрият по-бързо при сравнение с подобните по мощност и размер Mercedes E500, Audi S6 или BMW 550i, които са с базови цени от около 150 000 лева. Разликата от 50 000 лв. на пръв поглед е доста сериозна, но и този клас автомобили харчат повече гориво. Освен това, ако наблегнете на екстрите при горепосочените германски коли, може да достигнете, а дори и надхвърлите цената на Tesla.

Така има вероятност още от самото начало да постигате икономии с калифорнийския електромобил.

Ами пробегът?

При движение само на електроенергия, където се реализират гореописаните икономии, електромобилите имат сравнително ограничен пробег. Автономността на Twizy е около 100 км, при BMW i3 става дума за около 170 км, Opel Ampera осигурява до 80 километра, пробегът при Tesla "по книжка" надвишава 400 км, но според преживяванията на един от българските собственици на такава кола, споделени ред Клуб Z, в реални условия при най-икономично каране се постигат около 300 километра. А при "яко" натискане на газта, може да не стигнете и от София до Пловдив по магистралата (145 км).

С помощта на бензиновия мотор на Ampera, какъвто може да поръчате и като екстра при i3, пробегът може да нарасне до неколкостотин километра. Но тогава ще загубите ефекта от енергийната икономия и сметките стават доста по-различни.

В крайна сметка

Факт: електрическата кола все още е недостъпна за средностатистическия българин, като дори и в гаража на по-заможните тя ще намери място като втора кола. Но няма съмнение, това е бъдещето - ниски разходи за гориво, висок коефициент на полезно действие, няма скорости и други древни агрегати като охладителна система с "антифриз" и радиатор.

Стига цените да станат по-достъпни, а държавата да стимулира изграждането на инфраструктура от станции, които да дават възможност за по-бързо зареждане. А защо не помисли и за по-сериозни данъчни стимули при покупката на електрически автомобил? В противен случай за българите електромобилите ще останат само мечта или екзотична прищявка.

 
Снимка БГНЕС

След прекрасната, но кратка аномалия с цени от под 2 лв. за литър, горивата тръгнаха отново нагоре и човек при всяко пълнене на резервоара си задава въпроса дали не може по някакъв начин да не оставя толкова пари на бензиностанциите.

Напълно възможно е, но ви трябва електромобил. За съжаление членуващите в клуба на собствениците им са по-малко и от официалните милионери. По данни на КАТ към 2014 г. у нас са регистрирани 370 електрически возила, по данни на БНБ към края на 2014 г. физическите лица с депозити от над 1 млн. лв. са 615.

Колко харчат?

Както и при нормалните коли, разходът е пряко свързан с мощността, включените допълнително енергийни консуматори като климатик, отопление на стъклата и други, средната скорост и начина на шофиране и тук може да се навлезе в сериозни и безкрайни дискусии.

Всичко е много условно, но да се доверим на официалните данни, както и на това, което може да се купи на пазара и да се използва като някакъв вид семейна кола.

Renault Twizy e най-достъпната електрическа кола серийно производство.

Най-достъпният серийно произвеждан електромобил, който може да купите от български дилър, е Renault Twizy. Неговият разход е 6,3 киловатчаса на 100 км, което по средна цена от около 18 ст. на киловатчас, прави 1,13 лева. Но имайте предвид, че това е двуместна кола, при която шофьорът и пътникът са разположени един зад друг, като на мотоциклет.

Opel Ampera

Друг наличен електромобил - Opel Ampera, чийто електродвигател е с мощност от респектиращите 150 к.с., изразходва средно електричество за 3,80 лв. на 100 километра. Но това е голяма, 5-местна кола, дълга над 4,5 метра. Освен това има допълнително и бензинов двигател, който удължава пробега, генерирайки ток, но и увеличава теглото му. За тази екстра ще стане дума по-надолу.

BMW i3

Един от най-атрактивните съвременни малки електромобили, по който специализираните автоиздания изпадат в екстаз, - BMW i3, показва разход от 13 киловатчаса на 100 км, което излиза към 2,30 лева. Мощността му е 170 к.с., които позволяват да стигнете от нула до 100 за 7,2 секунди. Много добре.

Tesla S

Колко харчи суперзвездата на електроавтомобилите - американският "Made in California" седан Tesla S, който е 7-местна машина с мощност от около 400 конски сили и прави от нула до 100 за по-малко от 5 секунди? Около 4,30 лв. на 100 километра.

На бензиноколонката

Колко харчи средно един автомобил с двигател с вътрешно горене на 100 километра? Да приемем условно 8 литра бензин, 6 литра дизел, 10 литра пропан-бутан или 4 килограма метан.

Към днешна дата средните цени на горивата са 2,16 лв. за бензин А95, 2,29 лв. за дизела, 0,94 лв. за пропан-бутана и 1,64 лв. за метана. Разходът на 100 километра е съответно 17,30 лв., 13,70 лв., 9,40 лв. и 6,60 лева.

Ако с известни условности пресметнем средния разход на електрическа кола от 3 лв. на 100 километра, може да направим разликата с конвенционалните горива. Нека да изчислим и годишните икономии при пробег от 10 000 километра. Какво показват числата?

С електрическа кола за тока ще платите 300 лева. С бензинова - 1730 лв., с дизелова - 1370 лв., на пропан-бутан - 950 лв., на метан 660 лева.

Допълнителни икономии

Има и още нещо в полза на електрическите коли - те са освободени от местен данък (б.а. поне в София) и могат да паркират в т.нар. зелени и сини зони на големите градове безплатно. Колко струва това? Не е никак малко. Данъкът за един нов автомобил с мощност от 150 конски сили е около 480 лева. Годишно.

Годишната винетка за столичната синя зона е 150 лв. със забележката, че право на нея имат само собствениците на коли, които живеят в центъра. Ако приемем общия случай, в който работите в централната градска част и ползвате автомобила си, ще трябва да му търсите някакъв вид паркинг. Което излиза не по-малко от 80 лв. на месец, да речем, 1000 лв. годишно. Сериозна сума.

Като добавим към горивните икономии и тези от данък и паркинг, ползата от притежаване на електрическа кола става съответно 2910 лв., 2550 лв., 2130 лв. и 1840 лв. на година.

В магазина

На пръв поглед икономиите не са никак малки. Но естествено, възниква и въпросът, колко струва електрическата кола.

Цитираното по-горе Renault Twizy се продава за 26 000 лева. Opel Ampera струва 78 040 лева. BMW i3 не се продава официално у нас, но цената му започва от 35 000 евро и за толкова може да го купите от чужбина.

За Tesla S пригответе 100 000 евро.

Колко струва един нов автомобил с двигател с вътрешно горене? Може да се спори, но да приемем една цена от около 38 000 лв., за които може да намерите съвременна кола със 140-150 бензинови конски сили.

Разликата излиза около 32 000 лв., които с горивните икономии ще спестите за около 10 години.

Но това е случаят на електрическата "масова" кола, която все още е доста по-скъпа от конвенционалната.

Ако "развържем кесията" и отидем при Tesla S, разходите ще се покрият по-бързо при сравнение с подобните по мощност и размер Mercedes E500, Audi S6 или BMW 550i, които са с базови цени от около 150 000 лева. Разликата от 50 000 лв. на пръв поглед е доста сериозна, но и този клас автомобили харчат повече гориво. Освен това, ако наблегнете на екстрите при горепосочените германски коли, може да достигнете, а дори и надхвърлите цената на Tesla.

Така има вероятност още от самото начало да постигате икономии с калифорнийския електромобил.

Ами пробегът?

При движение само на електроенергия, където се реализират гореописаните икономии, електромобилите имат сравнително ограничен пробег. Автономността на Twizy е около 100 км, при BMW i3 става дума за около 170 км, Opel Ampera осигурява до 80 километра, пробегът при Tesla "по книжка" надвишава 400 км, но според преживяванията на един от българските собственици на такава кола, споделени ред Клуб Z, в реални условия при най-икономично каране се постигат около 300 километра. А при "яко" натискане на газта, може да не стигнете и от София до Пловдив по магистралата (145 км).

С помощта на бензиновия мотор на Ampera, какъвто може да поръчате и като екстра при i3, пробегът може да нарасне до неколкостотин километра. Но тогава ще загубите ефекта от енергийната икономия и сметките стават доста по-различни.

В крайна сметка

Факт: електрическата кола все още е недостъпна за средностатистическия българин, като дори и в гаража на по-заможните тя ще намери място като втора кола. Но няма съмнение, това е бъдещето - ниски разходи за гориво, висок коефициент на полезно действие, няма скорости и други древни агрегати като охладителна система с "антифриз" и радиатор.

Стига цените да станат по-достъпни, а държавата да стимулира изграждането на инфраструктура от станции, които да дават възможност за по-бързо зареждане. А защо не помисли и за по-сериозни данъчни стимули при покупката на електрически автомобил? В противен случай за българите електромобилите ще останат само мечта или екзотична прищявка.

Коментари

Анонимен's picture
Анонимен

Мисля да си купя самолет, ама чакам да поевтинеят.
Анонимен's picture
Анонимен

Харалампи

При годишен пробег от 25,000 км. (70 км средно на ден), колко би била икономията. Предполагам, че под 10 години, но колко?

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията