Творците тази година би трябвало да получат едни 6 млн. лв. от хазарта – според приетия на 3 януари 2014 г. Закона за хазарта, в бюджета на Министерството на културата ежегодно ще се превежда целева субсидия за Национален фонд „Култура“ в размер на 10 на сто от внесената през предходната година държавна такса. Парите са малко, но защо пък да не бъдат използвани за началото на едно Арт тото или лотария, за което редица министри на културата са споменавали през годините с половин уста…?

Такова все още няма. Но пък всяка година се обявява нов тираж от номинирани за „Икари“, „Аскеери“, в които са отличавани най-елитните ни творци. Това са празници на духа, ще кажете. Не е съвсем така, обаче, щом мнозина от звездите на родната драматична сцена масово се отказват от изкуството и се отдават на комерса, добил популярност с дефиницията Мечки в театъра.

Букмейкърите по света всяка година разиграват залози кой ще спечели Оскар, защо и ние да не представим своите фаворити за наградите „Аскеер“ чрез съответните коефициенти? Отличията невинаги са заради достойнствата на победителите, нерядко са въпрос на шанс, на лоби и прочие уж маловажни камъчета, които препъват шампионите на финала. Затова е чист хазарт да познаеш победителите. Предупреждаваме, че го правим като игра, „Площад Славейков“ не приема парични залози (но можете да споделите мнението си в коментар). Наградите ще научим в неделя, 24 май, на церемония в Театър „Българска армия“.

Най-висок шанс да спечели „Аскеер“ тази година има Стефан Мавродиев. Той има две номинации – за главна мъжка роля в спектакъла „Чинечита” (Театър 199) и за второстепенна в „Кривите огледала” (Младежки театър). За главната роля залагаме коефициент 1,50, че ще я спечели, за второстепенната шансът е още по-голям – 1,35. Всяка роля на Мавродиев е образец на актьорското майсторство, но за наградите факторът е субективен – така че когато направиш великолепна роля, статуетката никога не ти е вързана в кърпа. А и тук влияят много условия – на коя сцена се играе спектакълът с въпросното участие, кой е режисьорът, в какви отношения е той, както и претендентът за наградата, с хората от журито, получавал ли е скоро други престижни отличия и не на последно място играе и факторът „на всекиго по нещо“.

При актрисите шанс за статуетка има Мария Каварджикова – голяма актриса, с голяма второстепенна роля в един спектакъл, който като цяло не стана – „Солунските съзаклятници“ (Народен театър). В този случай имаме пример за едно несполучливо ястие с превъзходни съставки и липсата на номинациите за театралните награди за режисьора и представлението като цяло често са отлично доказателство за това. На „Икарите“ бе номиниран актьор с второстепенна роля в „Съзаклятниците“ – Юлиан Вергов – съвсем заслужено той получи и наградата. Сега е отличено силното присъствие на Каварджикова, но за да получи статуетката, играта ще бъде на лобита. Даваме ѝ коефициент 1,60.

Другият може би триумф на „Аскеерите“ ще бъде преживян от Теди Москов със спектакъла „Каквато ти ме искаш“ (Народен театър). Представлението е изключително добро и неслучайно фигурираше с няколко номинации на наградите „Икар“, както и сега на „Аскеер“. Лично Москов очаква награда за режисура и най-добро представление, номинирана е актрисата Снежина Петрова за главна женска роля, музиката на Антони Дончев, за костюмите на Свила Величкова, както и сценографията на Чавдар Гюзелев. Така че от този отбор със сигурност ще има поне един „Аскеер“. Ние сме поставили високи коефициенти на всички номинирани от този спектакъл, защото той действително е голямо събитие на родната сцена, всеки един детайл е изпълнен прецизно и виртуозно – като цяло представлението развива както изкуството, така и културата на зрителя. Коефициентът ни за него в категорията „най-добро представление“ е 1,6, за режисура – 1,8, за водеща женска роля – 1,7, за музика – 1,75, за костюми и за сценография – 1,8.

„Антигона“ на Иван Добчев (Театър „София“) също е с големи шансове да прибере поне една награда. Представлението бе оценено високо и от специалистите, които номинираха за „Икарите“. В същата ситуация е и на „Аскеерите“ – а дали ще вземе награда, си е чист хазарт. Играта на Дария Симеонова е едно от най-силните постижения в този спектакъл, затова има големи шансове да грабне статуетката – даваме й коефициент 1,50. Композиторът Христо Намлиев взе за музиката към спектакъла „Икар“ и сега има вероятност да отстреля и „Аскеера“ – стига журито да не реши, че една награда за този сезон му стига. Даваме ду коефициент 1,75 – равен с този на Антони Дончев за „Каквато ти ме искаш“. Шансът на Иван Добчев да си тръгне с „Аскеер“ е почти същият като този на Теди Москов – даваме му коефициент 2. Същият присъждаме и на вероятността „Антигона“ да вземе „Аскеер“ за най-добро представление. От друга страна Добчев е голям любимец на Фондация „Аскеер“ – дотам, че валежът от награди за неговия театър „Сфумато“ е предизвиквал не просто гняв и скърцане със зъби през годините в театралната гилдия, а до заплахи за физическа саморазправа. Дребната подробност тук е, че Добчев не е номиниран за творба в „Сфумато“, а за постановка в Театър „София“ – затова тук ще бъде важна не само конкретната работа на режисьора, а за позицииете на Театър „София“ пред колегите от „Армията“, които определят наградите.

Не е за подценяване и присъствието на Диана Добрева, номинирана за най-добър режисьор и представление с „Къщата на гнева“. Към Добрева във Военния театър определено са пристрастни – едно от миналите издания на церемонията „Аскеер“ бе поставено от нея, както и тазгодишният гала-спектакъл. Но между играчи като Москов и Добчев, на Диана Добрева даваме коефициенти 3 и 3,2 за възможността да спечели статуетка съответно за режисьор и за представление на годината.

Прогнозата за победител в категорията „Съвременна българска драматургия“ е сложна. Впечатление прави номинацията на монодрама – „Мадам Мишима“ на Елена Алексиева (Театър „София“). Но пък срещу нея излизат двама категорични любимци на театралната гилдия – драматуржката Яна Борисова със „За теб“ („Сълза и смях“) и актьорът Малин Кръстев (Младежки театър). Борисова е отличавана почти за всяка своя пиеса с „Икар“ и „Аскеер“, а за Кръстев това е първа пиеса. Един от актьорите в спектакъла по пиесата на Яна Борисова е силен фактор в родната театрална политика – председателят на Съюза на артистите Христо Мутафчиев. А и самата Яна като един от създателите на новия театър в НДК, наречен на Крикор Азарян, вече е силен коз в ръкава… Така че всичко зависи от това кой колко почитатели има в журито. Ето ние на кого залагаме: „Семеен албум“ – 2, „За теб“ – 2,3, „Мадам Мишима“ – 2,9.

Спектакълът „Момо“ на Младежкия театър има голям шанс да грабне поне една награда, защото в екипа му фигурира личност, която заема ключов пост в Министерство на културата – Ина Божидарова е изпълняваща длъжността директор на Дирекция „Сценични изкуства“, към който се числи и раздаващият „Аскеерите“ Театър „Българска армия“. Вероятно статуетка ще получи отново и театърът в Хасково, където се пази директорското място на зам.-министъра на културата Боил Банов.

Зад всяка една награда стои не само конкретната личност. Отличен е не само един актьор или режисьор, а целият отбор на театъра, получил номинацията. А за да спечели той отличието, от този сезон вече влияе и нова подробност – в Министерството на културата бяха гласувани корекции на реформата в сценичните изкуства, според които театрите получават финансови премии, ако получат номинации и призове за посочени от държавата награди. Сред тях са и „Аскеерите“.

Както се вижда, културата може да печели не само от продажба на билети. А и от други игри. На късмета. Реално обаче никой професионален букмейкър не би се наел да прави залози с театралните награди заради факта, че театралите редят наградите по чисто лични съображения.

А ето нашите коефициенти по ред на номинациите:

Изгряваща звезда

2,20: Дамян Тенев за ролята на Джон в „Разбиване” от Нийл Лабют, копродукция на Театър 199 и Драматично-куклен театър-Хасково

1,50: Дария Симеонова за ролята на Хор в „Антигона” от Жан Ануи, Театър „София”

4,00: Радина Думанян за ролята на Матилда в „Чиста къща” от Сара Рул, Драматичен театър-Пловдив

Второстепенна мъжка роля

2,50: Вежен Велчовски за ролята на Гиги в „Момо” по Михаел Енде, Младежки театър

1,35: Стефан Мавродиев за ролята на Гърти в „Кривите огледала” от Дейвид Линдзи-Абер, Младежки театър

4,50: Стоян Младенов за ролята на Малволио в „Дванайсета нощ” от Уилям Шекспир, Малък градски театър „Зад канала”

Второстепенна женска роля

2,10: Василена Атанасова за ролята на Паула в „Госпожа Клайн” от Никълъс Райт, Театър 199

3,50: Донка Аврамова-Бочева за ролята на Мартирио, Николина Янчева за ролята на Адела, Филипа Балдева за ролята на Ангустиас, Лиляна Шомова за ролята на Магдалена, Яна Кузова за ролята на Амелиа и Жана Рашева за ролята на Понсия в „Къщата на гнева” по Федерико Гарсия Лорка, Театър „Възраждане“

1,60: Мария Каварджикова за ролята на Лелята в „Солунските съзаклятници” от Георги Данаилов, постановка Стоян Радев, Народен театър „Иван Вазов”

Сценография

2,00: Мариета Голомехова за „Момо” по едноименния роман на Михаел Енде, Младежки театър

5,00: Петър Начев за „Чиста къща” от Сара Рул, Драматичен театър-Пловдив

1,80: Чавдар Гюзелев – художник и Иван Москов – видеозаснемане и монтаж за сценографската среда на „Каквато ти ме искаш” от Луиджи Пирандело, Народен театър

Костюмография

5,00: Диана Добрева за „Къщата на гнева” по Федерико Гарсия Лорка, Театър „Възраждане“

2,10: Мариета Голомехова за „Момо” по едноименния роман на Михаел Енде, Младежки театър

1,80: Свила Величкова за „Каквато ти ме искаш” от Луиджи Пирандело, Народен театър

Театрална музика

1,75: Антони Дончев за „Каквато ти ме искаш” от Луиджи Пирандело, Народен театър

4,50: Петър Дундаков за „Евридика в подземния свят” от Сара Рул, Драматичен театър-Пловдив

1,75: Христо Намлиев за „Антигона” от Жан Ануи, Театър „София” и за „Момо” по едноименния роман на Михаел Енде, Младежки театър

Водеща мъжка роля

3,20: Герасим Георгиев – Геро за ролята на Пони в „Семеен албум” от Малин Кръстев, Младежки театър

1,50: Стефан Мавродиев за ролята на Анри в „Чинечита” от Тиери Дебру, Театър 199

3,20: Христо Петков за ролята на Мъж в „Разбиване” от Нийл Лабют, копродукция на Театър 199 и Драматично-куклен театър-Хасково

Водеща женска роля

3,40: Анастасия Лютова за ролята на Жената в „Разбиване” от Нийл Лабют, копродукция на Театър 199 и Драматично-куклен театър-Хасково

1,95: Илка Зафирова за ролята на Госпожа Клайн в „Госпожа Клайн” от Никълъс Райт, Театър 199

1,70: Снежина Петрова за ролята на Непознатата в „Каквато ти ме искаш” от Луиджи Пирандело, Народен театър

Режисура

3,00: Диана Добрева за „Къщата на гнева” по Федерико Гарсия Лорка, Театър „Възраждане“

2,00: Иван Добчев за „Антигона” от Жан Ануи, Театър „София”

1,80: Стефан Москов за „Каквато ти ме искаш” от Луиджи Пирандело, Народен театър

Най-добро представление

2,00: „Антигона” от Жан Ануи, постановка Иван Добчев, Театър „София”

1,60: „Каквато ти ме искаш” от Луиджи Пирандело, постановка Стефан Москов, Народен театър

3,20: „Къщата на гнева” по Федерико Гарсия Лорка, постановка Диана Добрева, Театър „Възраждане“

Съвременна българска драматургия

2,90: „Мадам Мишима“, монодрама от Елена Алексиева

2,00: „Семеен албум“ от Малин Кръстев

2,30: „За теб“ от Яна Борисова

площад "Славейков"