Търговците са тези, които печелят най-много от млекопроизводството.

Това заяви в сутрешния блок на Нова тв Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България. Зоров бе поканен, за да се опита да обясни как литър прясно мляко се изкупува за средно 40 ст., а в магазина вече се продава за 1,80 лв. Или от кравата до масата, суровината скача четири до пет пъти.

В крайната цена на млякото влизат транспорта до млекопреработвателното предприятие, пастьоризирането, опаковането, транспортните разходи до магазина и данъкът добавена стойност. Млекопроизводителите продават литър сурово мляко на цена между 0,35 и 0,65 лв. Следват по 0.05 лв. на литър за транспорт до цеха. Производствените разходи струват 0,17 - 0,22 лв. Бутилката или кутията е 0,20 лв. и 0.30 лв. за брой. Транспортирането на готовия продукт от цеха до магазина излиза между 0,07 и 0,10 лв. Така цената на литър мляко, закупено за 0.50 лв, става около 1.30 лв. с ДДС.

"Оттук нататък започва търговската надценка и бонусите, които възлизат на минимум 40-50%", каза Зоров.

Той напомни, че българските производители получават поне два пъти по-ниски субсидии в сравнение с колегите им от Европейския съюз. Според експерта продажбите на родни млечни продукти трябва да се стимулират допълнително. Един от начините за това е да се поставя трибагреникът върху етикетите на продуктите, произведени от българско мляко. Също така трябвало да се осигури равен старт на всички родни фирми. И най-важното - да се намали ДДС-то върху млечните издели, смята Зоров.