Утре се очаква финансовият министър Владислав Горанов да бъде разпнат от депутатски въпроси на тема спасяване на БДЖ на извънредно заседание на парламентарната транспортна комисия. На вероятно ще присъства и транспортният министър Ивайло Московски.

Преди две седмици именно обяснението на Московски, че финансовото министерство отказва да финансира т. нар. "Стратегия за реформи в БДЖ", разгневи депутатите и те поискаха да чуят аргументите на Горанов от първо лице.

Проблемът обаче е изработеният от мениджмънта на компанията план за реформи, които трябва да извършат куп държавни ведомства, но не и от самата държавна компания.

Стратегията за оздравяване на БДЖ в реалистичния сценарий предвижда да бъдат осигурени 210 милиона лева за закупуване на нови влакове и погасяване на кредити за период от 7 години. В оптимистичния вариант тази сума скача до 430 милиона лева.

Според министър Горанов обаче осигуряването на допълнителни средства за БДЖ би нарушило тригодишната рамка на бюджета.

В момента БДЖ отчита небивал спад на пътниците и товарите при нарастващи обеми на транзитния жп трафик през България. Клиентите се обират от частните превозвачи, а държавната железница гледа мача отстрани.

Дори клиенти, които отиват на крака в БДЖ  с искания да им бъдат превозени значителни количества се връщат с аргумента, че компанията няма достатъчно вагони, научи Клуб Z. Именно с такъв аргумент държавната компания е отказала превоз на 50 000 тона слънчоглед за югоизточната съседка. Веднага след това поръчката е поета от конкурентна частна жп фирма.

През последните месеци единствената товарна жп компания, която влошава финансовите си резултати през първото полугодие е БДЖ-Товарни превози. При това през този период държавната фирма обслужваше превозите на енергийния бос Христо Ковачки, който съвсем наскоро получи жп лиценз и сертификат за безопасност, което означава, че дружеството остава без най-големия си клиент.

"Горанов е напълно прав да не дава пари. Ясно е, че те ще потънат", категоричен е бившият шеф на БДЖ и бивш председател на транспортната комисия в два парламента проф. Йордан Мирчев.

Според него големият проблем на железницата ни е липсата на качествен мениджмънт.

Подобна е и позицията на голяма част от работещите в БДЖ.

"Наистина е безсмислено да се дават пари в момента. Компанията е нереформирана и стои адски непазарно, но това няма как да го кажем официално, защото заплатите се изплащат редовно и реално членовете ни са доволни от сегашната ситуация", коментира пред Клуб Z синдикален лидер в БДЖ.