Министърът на туризма Николина Ангелкова разкри пред Клуб Z подробности около появата на клипа, в който холивудски звезди препоръчват България. Сред тях са Салма Хайек, Антонио Бандерас, Джейсън Стейтъм, Ейдриън Броуди, Шохрех Агдашлу, а накрая Силвестър Сталоун отсича: "България е мястото".

"Това е единственият продукт, който е изцяло на новото Министерство на туризма и смятам, че това е един иновативен подход за сътрудничество с частния бизнес. Мисля, че е твърде несериозно някой да си мисли, че един министър ще си пуска нагоре-надолу клипчета със световни знаменитости без да има разрешение за правата. В крайна сметка съм юрист и съм наясно какво означава авторско право", каза Ангелкова.

Според нея работата по този проект е стартирала още в края на ноември миналата година с киностудиото "Ню Бояна" и в продължение на 10 месеца е имало тежки разговори с продуцентите на холивудските звезди.

"Актьори от такъв ранг не просто си избират филмите, в които да се снимат, но и всички публични изяви. Те нямат нужда от пари. Страхотен успех е да накараш тези хора да кажат нещо добро за твоята държава и е съвсем естествено, че са го казали на снимачната площадка", обясни министърката.

Според Ангелкова полемиката кой какво на кого и защо е излишна.

"Фактът, че за по-малко от 48 часа клипът бе видян от повече от 1,3 милиона души само през нашите официални сайтове показва, че за първи път имаме продукт, който генерира огромен интерес. Това е страхотна реклама", добави тя.

Според министъра на туризма страната ни е успяла да си направи индиректна реклама и кампания по всичките важни туристически пазари.

"За секунди всичко около клипа беше препечатано в македонските медии, в румънските, сръбските, турските, испанските и английските медии. Обадиха ми се хиляди хора, а в Румъния водещи медии написаха "България отново ни изпревари". Това е важно, защото тези хора са фактор. Много хора ги следват", каза Ангелкова.

Тя отрече участието на актьорите да е само с рекламна цел на софийското киностудио и обясни, че идеята е била от "Ню Бояна" да интервюират холивудските звезди на снимачната площадка и да ги питат какво мислят за България.

"Изключително доволна съм, че това се случи и че звездите след дълги преговори се съгласиха да бъдат включени в наша рекламна кампания", добави Ангелкова.

Според нея киното и туризма са много тясно свързани и развитието на киноиндустрията у нас може да доведе голям брой туристи в страната ни.

С министър Ангелкова освен за холивудските звезди разговаряхме и за боливудските (аналогично киностудио, обаче в Индия):

 

- Малко екзотично изглеждаха кампаниите ви с актьорите от Боливуд.

- Изобщо не е екзотично! Кое му е екзотичното?

- Някак не си представям как тълпа от индийски туристи ще се засили към България?

- Тълпа от индийци се засилва навсякъде където ходят Шарук Кан, Аджай  Девган и Каджол защото това са данните. Това е народопсихологията на Индия. Там две трети и повече от хората гледат Боливуд. Да не говорим, че на Боливуд сме дали 0 лева и 0 стотинки, като навсякъде. Тези хора сме ги убедили с  лицето си и с името си да застанат и да помогнат на България. В момента те ще се снимат в рекламен клип за страната ни, който ние ще излъчваме само в Индия. Нормално е. Това ни е целеви пазар, огромен пазар. Там Боливуд е на огромна почит. Когато Шарук Кан публикува нашата обща снимка в неговия фейсбук имаше 3 милиона гледания за по-малко от 6 часа. 

- Други мащаби.

- Там говорим за съвсем други мащаби.

- Сега ако го накарате да напише: "Идете на почивка в България..."

- Сигурно ще дойдат доста повече хора. На вас може би ви е смешно, но това е перспектива. Световните тенденции са новите туристи да се търсят в Китай и Индия. Това са 2 милиарда и 600 милиона души. Няма нищо лесно, необходими са последователни усилия, защото за тези държави има и визови ограничения. Ако имаме и една голяма китайска инвестиция, то ще дойдат и китайци. Всеки търси това, с което е свикнал. На мен ми беше много трудно да убедя продуцентите на боливудските актьори да снимат в България вместо в Унгария, където има данъчен кредит.  През януари индийците ще снимат още 5 филма у нас. Това са още пари в българската икономика. Насреща ние не даваме преференции.

- Поздравления за успеха!

- Снимаха не само в София. Снимаха в Банско, на нос Калиакра. На г-н Шарук Кан като му показах на айПад-а нос Калиакра и изобщо местността там, той се влюби... Каза: другата част от филма ще го снимаме там. Бяха и в Албена. Казвам ви как става. Това са хора, които решават нещата с огромен замах. Сега и веднага. Имат възможност да си го позволят. Шарук Кан е вторият по богатство актьор в света след Брад Пит.

Може и да изглежда екзотично в момента, но там е бъдещето. След няколко години ще се види огромен резултат. Китай също е много важен пазар.

- Преди повече от 10 години тогавашният външен министър Соломон Паси беше изчислил, че ако всеки китаец драсне по една българска клечка кибрит, ще натрупаме 2 милиарда долара годишна печалба, а ако пие и по една наша бира всеки ден - ще ни залеят 350 милиарда долара.

- Трябва да хванем възможностите. Не да останем в сферата на говоренето, а да има конкретни стъпки. Доста държави вече работят в тази посока. Ето, Чехия вече откри директна авиолиния до Пекин. В Прага имат министерство на регионалното развитие и туризма, което се занимава основно с туризъм, а не с пътища, а министърката на визитката си има баркод на китайски. Те вече са подготвени за ръст на китайските туристи от 50%. Хърватия традиционно е най-напред и вече отчете увеличение с този процент. При нас също има 10 процента ръст до 16 000. Но възможностите са съвсем други.