Група от участници в „Предизвикателство за социална промяна“ провокираха минувачите на ул. „Пиротска“ по този забавен начин.В продължение на 3 дни – от 13 ноември до днес, София се превърна в арена на иновативни идеи на социални предприемачи от България, региона и света на второто издание на Empatheast - форум за позитивна социална промяна, движена от емпатия.

В пет софийски локации - Дома на киното, SoHo, „Склада“, „Клуба на пътешественика“ и Muse се събраха лектори, социални предприемачи и иноватори, които заедно потърсиха отговор на въпроса как се създават технологии на доброто.

Фокусът на второто издание на Empatheast тази година бяха иновациите, водени от общността. Уникалната българска инициатива, без аналог в световен мащаб, намира много широк отзвук сред екосистемата на социалните предприемачи.

Логото на форума включва всички цветове на дъгата, което символизира заедност.

На общо петте локации 11 лектора, над 15 събития, 4 работилници, 2 инсталации, три намеси в градска среда, три прожекции и един благотворителен търг затвърдиха София като Балканската столица на социалните иновации и социалното предприемачество, благодарение на организацията „Фабрика за идеи“. В рамките на форума бяха „катапултирани“ 15 иновативни идеи за позитивна социална промяна.

Неформалното откриване беше на 12 ноември в „Дома на киното“ с премиерата за България на филма „Гласовете на Прехода“. Носителят на множество награди за документално кино представи възможните алтернативи на глобализиращата се икономика за малките производители и общности.

На 13 ноември (петък) гостите на форума имаха уникално преживяване - разходка с незрящ водач из стария център на София, като трябваше напълно да му се доверят и да държат очите си затворени. Водачи им бяха ентусиастите от екипа на социалното предприятие „Диалог в тъмното“. Друга група гости на „Емпатийст“ участваха в „Сетивен лабиринт“ и видяха наживо видео инсталацията „Баба Пепи“ на режисьорката Ирина Андреева.  Видеото разказва за живота на 85-годишната Баба Пепи в Родопското село Добралък.

Вчера „Резиденция Баба“ разтуптя мултинационалното сърце на Клуб на пътешественика/Travellers club Bulgaria с родопски истории от Джурково, Дряново, Югово и Манастир.

В петък беше представена и иновативната и успешна инициатива на „Фабрика за идеи“ - „Резиденция Баба“, в която 18 младежи живяха един месец в обезлюдяващи родопски села. Друга група участници се включиха в EMPATHY Talk – Social Impact investing  - една от първите по рода си срещи, която обединява всички организации, подкрепящи средата за социално предприемачество в България.

Стефан Чолаков разказва за инициативата си „Ако си дал“, която вече излезе и извън границите на България.

В събота, 14 ноември панел от вълнуващи лектори превърна „Дома на киното“ в пространство на иновациите за социална промяна. Българското социално предприемачество беше достойно представено от Стефан Чолаков с инициативата „Ако си дал“, в която на различни оживени места в страната, а вече и извън нея, се слагат хладилници за събиране на храна за хора в нужда.

Елеонор Генова от проекта „Градски номади“ показва как може да се изработи красива лампа от отпадъчен картон.

Миа Агова, Елеонор Генова и Йоана Богданова от социалния проект „Градски номади“, който цели да подобри условията за живот и работа на бездомните в България, които събират отпадъци за рециклиране, организираха уъркшоп, на който показаха как от отпадъчен картон може да се изработят нощни лампи.

В работилничката „Лалугер“ деца и родители изработваха заедно парцалени кукли и показаха как могат да се разбират по-добре чрез емпатия.

Две млади дизайнерки от група Лалу&гер“ организираха работилничка за ръчно изработени парцалени кукли, които учат за емпатията между дете и родител.

Закари Венер от Aspen Institute – САЩ говори за глобалните възможности за финансиране на идеи, целящи позитивно социално въздействие. Клаудиан Добос от Румъния, посланик на движението Transition Towns Network & Aurora community, сподели как се развиват различни методологии и техники общностите да са силни и самостоятелни и да не са зависими от глобализиращата се икономика, тоест да имат устойчиви микроикономики.

Представителката на UrbanDig Project for neighbourhoods Ейрини Илиопулу от Гърция заедно с колегите си изследва истории в един квартал и след това прави пърформънси и представления. Христо Панчев и Иван Жиков разясниха каква е нагласата към живота, която подтиква към това да тръгнеш към сирийската граница, проверявайки достоверността на медиите относно бежанската криза в Турция.

Съботният ден продължи с „Катапултиране“ или възможност инвестиращи в социално-полезни идеи да се срещнат и подкрепят тези, които ги случват, за да работят заедно за промяната на средата. Под темата  „Иновации, водени от общността“ в интригуваща обстановка бяха разгърнати най-добрите проекти от форматите „Предизвикателство за социална промяна“ и Резиденция Баба на “Фабрика за идеи”.

Патриша Мънроу и Джефри Бийсън от World Caffe заедно с Янина Танева.

Известният от миналото издание на Empatheast формат World caffe тази година беше посветен на хранителната независимост и на малките и средни производители в земеделието – тема, много актуална за България. Тази година водещите на проекта Патриша Мънроу и Джефри Бийсън от Мюнхен се довериха на социалните предприемачи от „Фабрика за идеи“, като ги обучиха сами да водят „Световно кафе“.

Група от участници в „Предизвикателство за социална промяна“ провокираха минувачите на ул. „Пиротска“ по този забавен начин.

Част от събитията сбяха посветени на градската среда и нуждата от връщането на функциите й в служба на ново качество на човешките взаимоотношения. Форумът не случайно се провеждаше в историческия център на София или районът около Халите – Джамията - Банята и Дома на киното, където днес са концентрирани едни от най-ярките културни, религиозни и етнически различия в обществото. Въпросът какви са отговорите, които изкуството предлага за преодоляване на различията, беше зададен от организаторите в новия формат Art Innovation Challenge. Конкурсът провокира артисти, архитекти, културолози и всички с отношение към градската среда да променят настоящия облик на района с помощта на инсталация, пърформанс, изложба или игра.

„Емпатийст“ порасна с една година, а всяко израстване минава през болка. За тази година разбрахме, че хората, които работят на терен със социално-иновативни и социално-предприемачески идеи, трябва да се събират и искрено да споделят трудностите си, а не само да рекламират колко велики са собствените им проекти, - сподели пред Клуб Z Янина Танева, създател на сдружението „Фабрика за идеи“ и основен организатор на форума. - Само така  можем да сме силни – като споделяме заедно трудностите си. Затова моята мечта за догодина е повече да се съсредоточим върху общности. „Емпатийст“ е директен пример как се работи на терен с общности. За да има иновация, това неминуемо означава излизане от зоната на комфорт. Нещата, които правим, са страхотни, но е много важно да признаваме проблемите, защото те провокират много повече креативно мислене, отколкото готовите решения. Точно проблемите са креативното гориво за решенията.“

Клуб Z беше медиен партньор на форума.