Група от участници в „Предизвикателство за социална промяна“ провокираха минувачите на ул. „Пиротска“ по този забавен начин.В продължение на 3 дни – от 13 ноември до днес, София се превърна в арена на иновативни идеи на социални предприемачи от България, региона и света на второто издание на Empatheast - форум за позитивна социална промяна, движена от емпатия.
В пет софийски локации - Дома на киното, SoHo, „Склада“, „Клуба на пътешественика“ и Muse се събраха лектори, социални предприемачи и иноватори, които заедно потърсиха отговор на въпроса как се създават технологии на доброто.
Фокусът на второто издание на Empatheast тази година бяха иновациите, водени от общността. Уникалната българска инициатива, без аналог в световен мащаб, намира много широк отзвук сред екосистемата на социалните предприемачи.
На общо петте локации 11 лектора, над 15 събития, 4 работилници, 2 инсталации, три намеси в градска среда, три прожекции и един благотворителен търг затвърдиха София като Балканската столица на социалните иновации и социалното предприемачество, благодарение на организацията „Фабрика за идеи“. В рамките на форума бяха „катапултирани“ 15 иновативни идеи за позитивна социална промяна.
Неформалното откриване беше на 12 ноември в „Дома на киното“ с премиерата за България на филма „Гласовете на Прехода“. Носителят на множество награди за документално кино представи възможните алтернативи на глобализиращата се икономика за малките производители и общности.
На 13 ноември (петък) гостите на форума имаха уникално преживяване - разходка с незрящ водач из стария център на София, като трябваше напълно да му се доверят и да държат очите си затворени. Водачи им бяха ентусиастите от екипа на социалното предприятие „Диалог в тъмното“. Друга група гости на „Емпатийст“ участваха в „Сетивен лабиринт“ и видяха наживо видео инсталацията „Баба Пепи“ на режисьорката Ирина Андреева. Видеото разказва за живота на 85-годишната Баба Пепи в Родопското село Добралък.
В петък беше представена и иновативната и успешна инициатива на „Фабрика за идеи“ - „Резиденция Баба“, в която 18 младежи живяха един месец в обезлюдяващи родопски села. Друга група участници се включиха в EMPATHY Talk – Social Impact investing - една от първите по рода си срещи, която обединява всички организации, подкрепящи средата за социално предприемачество в България.
В събота, 14 ноември панел от вълнуващи лектори превърна „Дома на киното“ в пространство на иновациите за социална промяна. Българското социално предприемачество беше достойно представено от Стефан Чолаков с инициативата „Ако си дал“, в която на различни оживени места в страната, а вече и извън нея, се слагат хладилници за събиране на храна за хора в нужда.
Миа Агова, Елеонор Генова и Йоана Богданова от социалния проект „Градски номади“, който цели да подобри условията за живот и работа на бездомните в България, които събират отпадъци за рециклиране, организираха уъркшоп, на който показаха как от отпадъчен картон може да се изработят нощни лампи.
Две млади дизайнерки от група Лалу&гер“ организираха работилничка за ръчно изработени парцалени кукли, които учат за емпатията между дете и родител.
Закари Венер от Aspen Institute – САЩ говори за глобалните възможности за финансиране на идеи, целящи позитивно социално въздействие. Клаудиан Добос от Румъния, посланик на движението Transition Towns Network & Aurora community, сподели как се развиват различни методологии и техники общностите да са силни и самостоятелни и да не са зависими от глобализиращата се икономика, тоест да имат устойчиви микроикономики.
Представителката на UrbanDig Project for neighbourhoods Ейрини Илиопулу от Гърция заедно с колегите си изследва истории в един квартал и след това прави пърформънси и представления. Христо Панчев и Иван Жиков разясниха каква е нагласата към живота, която подтиква към това да тръгнеш към сирийската граница, проверявайки достоверността на медиите относно бежанската криза в Турция.
Съботният ден продължи с „Катапултиране“ или възможност инвестиращи в социално-полезни идеи да се срещнат и подкрепят тези, които ги случват, за да работят заедно за промяната на средата. Под темата „Иновации, водени от общността“ в интригуваща обстановка бяха разгърнати най-добрите проекти от форматите „Предизвикателство за социална промяна“ и Резиденция Баба на “Фабрика за идеи”.
Известният от миналото издание на Empatheast формат World caffe тази година беше посветен на хранителната независимост и на малките и средни производители в земеделието – тема, много актуална за България. Тази година водещите на проекта Патриша Мънроу и Джефри Бийсън от Мюнхен се довериха на социалните предприемачи от „Фабрика за идеи“, като ги обучиха сами да водят „Световно кафе“.
Част от събитията сбяха посветени на градската среда и нуждата от връщането на функциите й в служба на ново качество на човешките взаимоотношения. Форумът не случайно се провеждаше в историческия център на София или районът около Халите – Джамията - Банята и Дома на киното, където днес са концентрирани едни от най-ярките културни, религиозни и етнически различия в обществото. Въпросът какви са отговорите, които изкуството предлага за преодоляване на различията, беше зададен от организаторите в новия формат Art Innovation Challenge. Конкурсът провокира артисти, архитекти, културолози и всички с отношение към градската среда да променят настоящия облик на района с помощта на инсталация, пърформанс, изложба или игра.
„Емпатийст“ порасна с една година, а всяко израстване минава през болка. За тази година разбрахме, че хората, които работят на терен със социално-иновативни и социално-предприемачески идеи, трябва да се събират и искрено да споделят трудностите си, а не само да рекламират колко велики са собствените им проекти, - сподели пред Клуб Z Янина Танева, създател на сдружението „Фабрика за идеи“ и основен организатор на форума. - Само така можем да сме силни – като споделяме заедно трудностите си. Затова моята мечта за догодина е повече да се съсредоточим върху общности. „Емпатийст“ е директен пример как се работи на терен с общности. За да има иновация, това неминуемо означава излизане от зоната на комфорт. Нещата, които правим, са страхотни, но е много важно да признаваме проблемите, защото те провокират много повече креативно мислене, отколкото готовите решения. Точно проблемите са креативното гориво за решенията.“
Клуб Z беше медиен партньор на форума.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни