От известно време у нас тече битката срещу превръщането в Дисниленд на исторически забележителности при реставрацията им, която обикновено струва милиони левове, а резултатът е твърде спорен. Историци, архитекти, археолози и реализатори спорят ожесточено до каква степен трябва да се допуска "осъвременяване". 

В Испания тези дни имат много подобен проблем. Който придоби международна известност. Мавърската крепост Матрера в провинция Кадис, строена през 9 век, е реставрирана по начин, който предизвиква ожесточени критики. Матрера е обявена за национален монумент в Испания през 1949 г.

Крепостта пострадва силно след поройните дъждове преди три тодини и екип от архитекти, начело с Кеведо се заемат да я възстановят. Но вълна от силни критики се надига в Испания, когато хората виждат крайния резултат. Снимките показват, че са слагани нови материали, за да се стабилизира това, което е останало от старата конструкция.

Пред La Sexta един гражданин казва: "Те са използвали не реставратори, а обикновени строители".

 "Това е една от най-екстремните обезличавания в последно време", реагират скептиците. В социалните мрежи крайният резултат е подложен на тежко осмиване.

Националният орган, който отговаря за културното наследство Hispanianostra, определя реставрацията като "абсолютно ужасяваща". "Няма нужда от думи. Трябва само да погледнете снимките", казват оттам.

Архитектът, чието дело е "реновирането", Карлос Кеведо обяснява обаче, че е възстановил крепостта в автентичния ѝ вид.

Кеведо казва пред "Гардиън", че когато започнал работата си, си поставил три цели- структурно да консолидира елементите, които са изложени на риск, да разграничи добавките от оригиналната структура - и така да избегне имитативните реконструкции, забранени от закона (на вниманието на българските новатори-.б.р.) и да възстанови обема, тоналността и u конструкцията в оригиналния им вид. 

Част от реакциите в туитър. Реставрацията е определяна като недоразумение.

Има и нещо добро в цялата история. Местните все пак трябва да отдадат дължимото на архитекта. Преди Кеведо да започне работата си по Матрера, тя е била поредната разрушена аналузка крепост - подобна  на десетки други, които на практика се извисяват на почти всеки хълм в региона. Сега вече придобила статут на крепост-Франкенщайн, тя се радва на международна известност и всички шансове да се превърне в сериозна туристическа атракция.

Реконструкцията на крепостта Матрера предизвика сравнения с опитите да се възстанови Ecce Homo фреска на Исус Христос от 19 век от възрастна жена през 2012 г. Доста стряскащият резултатът тогава също беше подложен на тежко осмиване.

 

painting.jpg