ДСБ и транспортният министър Ивайло Московски влязоха в спринтов двубой кой пръв ще разкрие злоупотреби в Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация", която е към ведомството на министъра от ГЕРБ. 

В момента, в който ген. Атанас Атанасов от ДСБ даваше пресконференция за поредица скандални злоупотреби в ГВА от министерството на Московски обясниха, че е било взел решение още преди седмица за смяна на шефа на службата Минчо Цветков. Повод за това били множество сигнали за незаконосъобразни действия, с които министърът се е запознал.

"Има фрапиращи данни за това, че са издавани сертификати на авиокомпании и на пилоти да извършват летателна дейност без да имат право за това", каза ген. Атанасов на пресконференцията на ДСБ.

Според него при извършени проверки са констатирани нарушения, които сочат, че пилоти от определени авиокомпании нямат право да превозват пътници.

След идването на Минчо Цветков в ГВА през 2012 г. започва тотален срив в работата на дирекцията, твърдят от ДСБ. Тъмносините посочиха че са прикрити сериозни проблеми закононарушения, свързани с дейността на три авиокомпании - „Би Ейч Ер” ООД (част от групата на Първа инвестиционна банка), „Фортуна” и „Ер Макс”.

"За всички случаи, за констатирани нарушения и нередности, са били информирани министрите на транспорта -Московски, Папазов, Ангелкова и пак Московски, Европейската агенция за авиационна безопасност както и ДАНС! Резултат досега – няма", заяви Атанасов.

На това обаче от транспортното министерство контрират, че още в началото на тази седмица министър Московски е депозирал предложение до министър-председателя Бойко Борисов за освобождаване на директора на ГВА. В четвъртък то било разписано и връчено на Минчо Цветков. От ведомството също  така уточняват, че проверката на сигналите за злоупотребите в ГВА продължава.

"Случаите, които не са от компетентност на МТИТС, са придвижени към съответните служби, а министър Ивайло Московски работи усилено за прекратяване на нерегламентираните практики, като по всички сигнали се предприемат незабавни действия", казват от министерството.

От ведомството не разкриват за какви нарушения в ГВА иде реч, но ген. Атанасов даде още любопитна информация.

"При извършена проверка в правителствения „Авиоотряд 28”, е било установено, че пилотите, които експлоатират един от вертолетите Аугуста 109Е са били неправоспособни. Тези хора обслужват правителството и първите мъже в държавата", подчерта депутатът.

Според него имало тежки закононарушения има при кадровите назначения в ГВА. В главните звена на тази служба били назначени хора без конкурс, които нямали компетенция и били в "крещящо противоречие с длъжностната характеристика за тези постове".

"Образно казано тези, които трябва да раздават книжките, нямат книжки. Те са неправоспособни, а контролират процеса по сертифициране на пилотите на авиационната сигурност", обясни ген. Атанасов.

Той допълни, че тъмносините разполагали и с информация за тежки злоупотреби в железопътния транспорт и пристанищата.

"Тоест няма вид транспорт, в който да няма тежки злоупотреби", категоричен е депутатът от ДСБ.

По неофициална информация на Клуб Z оставки през следващата седмица се чакат и в други служби и държавни фирми от сектор транспорт.

Преди седмица ДСБ вече поиска оставката и на самия транспортен министър заради корупционния скандал в ДАИ, но премиерът Бойко Борисов го защити и обясни, че му има доверие.